Palkinto jaettiin Puupäivässä 2.11.2023

Julkisen puurakentamisen edelläkävijä -kunniamaininta Maalahden kunnalle

Puurakenteinen mustaoranssi päiväkotirakennus.

Ympäristöministeriö ja kestävän kehityksen yhtiö Motiva myönsivät Julkisen puurakentamisen edelläkävijä -kunniamaininnan Maalahden kunnalle 2.11.2023 järjestetyssä Puupäivässä. Saimme ilon olla mukana kunniamaininnasta päättäneessä tuomaristossa. Vaikka Maalahti on pieni kunta, puurakentamista edistetään yhteisvoimin kunnassa. Lämpimät onnittelut Maalahdelle!

Maalahden kestävän kehityksen strategian pääsanoma on ”Se kestää 100 vuotta”

Maalahdessa on näkyvää tahtoa puurakentamisen edistämiseen. Tämä näkyy kunnan strategiassa, jossa puurakentamisen tulevaisuuden tavoitteet on määritelty selkeästi. Maalahden kestävän kehityksen strategian pääsanoma on ”Se kestää 100 vuotta”.

Kunnassa on selkeä ohjeistus ja toimintamalli puurakentamiseen. Kunta korostaa rakentamisessaan rakennuksen koko elinkaarta. Jo suunnitteluvaiheessa huomioidaan muunneltavuus ja osien mahdollinen kierrättäminen purkuvaiheessa. Vaikka Maalahti on pieni kunta, puurakentaminen on koko kunnan yhteinen asia. Kunta toimii esimerkkinä, että asioita voidaan edistää paljon, kunhan tahtoa riittää.

- Puun käyttö rakentamisessa on vaikuttava keino vähentää rakentamisen päästöjä. Maalahden kunta toimii esimerkkinä siitä, miten puurakentamista voidaan edistää määrätietoisesti. Vähähiiliseen rakentamiseen panostaminen ei ole kiinni kunnan koosta, totesi palkinnon jakanut ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen.

Kunnat puurakentamisen vetureina

Julkinen sektori on merkittävä rakennuttaja ja puurakentamisen veturi. Kunnilla onkin iso rooli puurakentamisen edistäjinä.

- Oli hienoa olla tuomaristossa tutustumassa eri kuntien laadukkaaseen ja hyvään puurakentamiseen, ja päästä nyt Puupäivässä onnittelemaan Maalahtea pitkäjänteisestä työstä, iloitsee Kuntaliiton tilapalvelupäällikkö Mikko Simpanen.

Kunniamaininnan tuomaristoon kuuluivat Petri Heino ja Sini Koskinen ympäristöministeriöstä, Anu Turunen Puuinfosta, Mikko Simpanen Kuntaliitosta, Elizaveta Parkkonen SAFA ry:stä sekä Markku Norvasuo Tampereen yliopistosta.

Tilaisuudessa palkittiin myös Tuusulan uusi lukio ja kulttuuritalo Monio Puupalkinnolla. Lue lisää Moniosta ja Puuinfo Oy:n myöntämästä palkinnosta Tuusulan kunnan sivuilta.

Maalahden kunnan palkitsemisesta voit lukea Ympäristöministeriön tiedotteesta.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!