Tuloksia käytetään terveydensuojelun tehtäväkentän nykytilan ja lainsäädännön toimivuuden arviointiin

Selvitämme terveydensuojelulainsäädännön nykytilaa

Naisoletettu kävelee kadulla. Taustalla puistoa ja sininen taivas.

Ympäristöterveydenhuollon ja erityisesti terveydensuojelun toimijoille suunnattu kysely on käynnistynyt, ja se on vastattavissa 11.-27.10.2023 välisen ajan.

Kyselyllä selvitämme terveydensuojelun nykytilaa ja lainsäädännön toimivuutta. Tarkoituksena on luoda kokonaiskuva Suomen terveydensuojelun tehtäväkentästä sekä viranomaisten että asiakkaiden näkökulmasta. Kartoitamme näkemyksiä keskeisimmistä elinympäristön riskeistä ja terveydensuojelun tarpeista. Samalla selvitämme viranomaistoiminnan kehittämistarpeita.

Tietoja hyödynnetään muun muassa tulevassa terveydensuojelulain kokonaisuudistuksessa tausta-aineistona. Terveydensuojelulainsäädännössä on runsaasti raja- ja yhdyspintoja kunnan muihin toimintoihin, kuten ympäristönsuojeluun, rakennusvalvontaan, alueidenkäytön suunnitteluun sekä vesihuoltoon. Kokonaiskuvan saaminen kunnista on tämän vuoksi erittäin tärkeää.

Kysely on suunniteltu kattavasti terveydensuojeluun liittyvien tehtävien parissa työskenteleville henkilöille, kuten kunnallisille ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköille, aluehallintovirastoille ja Valviralle. Kyselyllä pyritään saamaan laajasti näkemyksiä ja palautetta alalla työskenteleviltä ammattilaisilta. Käsittelemme vastaukset luottamuksellisesti. Tulokset raportoidaan niin, ettei yksittäisiä vastauksia voida tunnistaa.

Kyselyyn vastaaminen vie noin 20 minuuttia aikaa, ja jokainen vastaus on äärimmäisen arvokas terveydensuojelun tulevaisuuden kannalta. Tietoja tullaan hyödyntämään tulevaisuuden terveydensuojelulain kokonaisuudistuksen tausta-aineistona. Tämä on tilaisuutesi vaikuttaa terveydensuojelun kehittämiseen ja parantamiseen. Vastaa kyselyymme: Terveydensuojelu nyt ja tulevaisuudessa

Kyselyn ovat laatineet Suomen Kuntaliiton, Terveyden ja hyvinvoinninlatoksen (THL), Itä-Suomen yliopiston (UEF) sekä  FCG:n asiantuntijat.

Kiinnostuitko?

Terveydensuojelu nyt ja tulevaisuudessa -työpaja 31.10., tule mukaan: Terveydensuojelu nyt ja tulevaisuudessa

Lue lisää hankkeesta: Tutkimushanke kartoittaa terveydensuojelulain uudistamistarpeita

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!