Lausunto oikeusministeriölle 25.4.2018, dnro 206/03/2018, Joonas Jännäri

Lausunto oikeusministeriön rangaistusten oikeasuhtaisuutta käsittelevään arviomuistioon liittyen

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Kuntaliitto ry:ltä lausuntoa liittyen rangaistusten oikeasuhtaisuutta käsittelevään arviomuistioon. Arviomuistiossa tuodut ehdotukset eivät valtaosin suoranaisesti kosketa kuntakenttää, eikä Kuntaliitolle tämän johdosta lähtökohtaisesti ole lausuttavaa asiaan tässä vaiheessa.

Kuntaliitto haluaa kuitenkin korostaa, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2017/1371 unionin taloudellisiin etuihin kohdistuvien petosten torjunnasta rikosoikeudellisin keinoin eli niin kutsutun unionipetosdirektiivin, mukanaan tuomia muutoksia rikoslakiin.

Direktiivin 3 artiklassa säädetään unionin taloudellisiin etuihin vaikuttavista petoksista ja direktiivin 4 artiklassa muista unionin taloudellisiin etuihin liittyvistä rikoksista. Direktiivissä on virkamiestä, unionin virkamiestä ja kansallista virkamiestä koskevat määritelmäsäännökset. Direktiivin mukaan henkilö, joka on lainsäädännöllisessä virassa kansallisella, alueellisella tai paikallisella tasolla, rinnastetaan kansalliseen virkamieheen.

Direktiivissä säädetään luonnollisille henkilöille määrättävistä seuraamuksista. Jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että direktiivissä tarkoitetuista rikoksista määrättävä enimmäisrangaistus on vähintään neljän vuoden vankeus, jos niistä aiheutuu merkittävää vahinkoa tai etua. Rikoksista aiheutunut vahinko tai etu on oletettava merkittäväksi silloin, kun kyse on yli 100 000 eurosta.

Unionipetosdirektiivin toimeenpanon yhteydessä tehtäväksi tulevat muutokset rangaistusasteikoissa koskisivat muun ohella kunnallisia virkamiehiä sekä luottamushenkilöitä ja merkitsisivät rikoslain ankaroitumista myös kunnallisten toimijoiden kohdalla. Lisäksi unionipetosdirektiivin mukanaan tuomat muutokset koskisivat Euroopan unionin taloudellisiin etuihin kohdistuvien rikosten ohella luonnollisesti myös tunnusmerkistöjen edellytykset täyttäviä kansallisia rikostapauksia.

Vaikkei asiaan kansallisella tasolla voi periaatteessa poikkeuksia tehdä, pitää Kuntaliitto asiaa hyvin merkityksellisenä ja toivoo olevansa kuntakentän ohella hyvin informoitu asian jatkovalmistelussa.

SUOMEN KUNTALIITTO

Arto Sulonen
johtaja, lakiasiat

Joonas Jännäri
lakimies

Muualla verkossa
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2017/1371, annettu 5 päivänä heinäkuuta 2017, unionin taloudellisiin etuihin kohdistuvien petosten torjunnasta rikosoikeudellisin keinoin
file:///C:/Users/palmupa/Downloads/DOC_1.fi%20(1).pdf

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.