Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle 2.8.2018, dnro 491/03/2018, Mari Sjöström

Luonnos perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta annetun asetuksen sekä perusopetusasetuksen muuttamisesta

Suomen Kuntaliitto esittää pyydettynä lausuntonaan muistiosta seuraavaa.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan ehdotus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta annetun asetuksen sekä perusopetusasetuksen muuttamisesta on myönteinen. Muistiossa on selkeästi tuotu esille kielen opetuksen varhentamisen tavoitteet. Varhain aloitetulla kielten opiskelulla voidaan saada hyviä tuloksia aikaan, kun opetus on laadukasta ja oppilaan ikätasolle sopivaa.

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että uudistuksesta aiheutuvat kustannukset korvataan kunnille täysimääräisenä, sillä kyseessä on opetuksen järjestäjille lisätehtävä. Kunnissa muutos edellyttää muun muassa paikallisten perusopetuksen opetussuunnitelmien päivittämistä, opetushenkilöstön kouluttamista ja henkilöstöresurssien tarkastelua. Kuntien on saatava riittävästi tietoa muutoksen valmistelusta ja etenemisestä sekä aikataulun pitävyydestä. Mikäli muutoksen voimaantulossa tulee viive tai perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden valmistelu ei etene aikataulun mukaisesti, on muutoksen myöhentämistä harkittava.

Kuntaliitto toteaa, että muutoksen myötä alueelliset erot varhaisen kielen opetuksen järjestämisen osalta poistuvat. Muutos ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kielitarjonta välttämättä monipuolistuisi tai kasvaisi nykyisestään.

Lausunnon keskeinen sisältö:

Kuntaliitto katsoo, että kielten opetuksen varhentaminen on hyvä asia, kunhan uudistuksesta aiheutuvat kustannukset korvataan kunnille täysimääräisenä esityksen mukaan. Kuntien on saatava riittävästi tietoa muutoksen etenemisestä ja aikataulun pitävyydestä. Muutoksen myötä alueelliset erot varhaisen kielen opetuksen järjestämisen osalta poistuvat. Muutos ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kielitarjonta välttämättä monipuolistuisi tai kasvaisi nykyisestään.