Kuntaliiton vuosikertomus 2017

Kuntaliiton Taloustorstai välittää ajankohtaiset talousasiat suoraan kuntiin

Kuntaliiton Taloustorstai: ajankohtaiset talousuutiset suoraan kuntiin

Taloustorstai on Kuntaliiton uusi kanava kuntatalousasioiden nopeaan välitykseen, ajankohtaisten asioiden esille nostoon ja keskustelun pohjaksi. Kohderyhmänä on ensisijaisesti kuntien talous- ja rahoitusasioista vastaavat viranhaltijat, mutta myös kunnalliset päätöksentekijät.

– Taloustorstaiden teemat on valittu kohderyhmälle keskeisimmistä aiheista, ja esitystapa ja materiaalit ovat sellaisia, joita kuntien edustajat voivat hyödyntää myös omassa työssään, toteaa kuntatalouden kehittämispäällikkö Sanna Lehtonen.

Sanna Lehtonen

Taloustorstai-konseptin alle kuuluvat Taloustorstain suora lähetykset ja tallenteet, Taloustorstai EXTRA, joka keskittyy selkeästi yhteen aihepiiriin, ja Taloustorstai LIVE, joka toteutettiin helmikuussa 2018 Kuntaliiton Talous- ja rahoitusfoorumi -risteilyllä ja jossa asiantuntijat olivat tilaisuuden jälkeen tavattavissa lisäkysymyksiä ja kuntakohtaista konsultointia varten. Tulevaisuudessa kokonaisuus täydentyy Taloustorstai podcasteilla.

Uusi sukupolvi, uusi tapa palvella asiakkaita

– Idea Taloustorstaihin lähti liikkeelle, kun aloimme miettiä aiemmin tehdyn Kuntataloustiedotteen eli pdf-muotoisen julkaisun kohtaloa. Se tuntui vanhan maailman tavalta ja oli sisällöltään jo valmistuessaan usein hieman vanhentunut, Lehtonen sanoo.

– Videoblogit olivat kasvattaneet suosiotaan samaan aikaan ja aloin pohtia mahdollisuutta kuntatalousasioiden välittämiseen videovälitteisesti.

Ensimmäinen lähetys tehtiin yhteistyössä FCG:n kanssa syyskuussa 2016 budjettiriihen teemoista. Myös kevään 2017 lähetykset tehtiin FCG:n kanssa osallistujille maksullisina tuotteina.

– Syksyllä 2017 lähetykset päätettiin siirtää Kuntaliiton palvelutoimintaan kuuluvaksi tuotteeksi, joka on osallistujille maksuton. Samalla tuote nimettiin ”Kuntaliiton Taloustorstaiksi”. Toteutuksesta on vastannut syksystä 2017 alkaen Kunta-TV.

Yli 60 prosenttia kunnista jo tavoitettu

Jokaisesta lähetyksestä tehdään leikattu tallenne, jolloin aiheisiin palaaminen myös jälkikäteen helpottuu.

– Taloustorstaiden aiheiden valinnassa painotetaan ajankohtaisuutta ja siksi kunkin lähetyksen teemat täsmentyvät vasta noin viikkoa ennen.

Vakioteemoiksi ovat muotoutuneet julkinen talous pääekonomisti Minna Punakallion johdolla, verotus kehittämispäällikkö Jukka Hakolan vetämä sekä valtionosuudet Sanna Lehtosen vetämänä.

Myös esimerkiksi maakunta- ja sote-uudistusta on käsitelty jostain näkökulmasta jokaisessa lähetyksessä.

– Tulevaisuudessa Taloustorstai toivottavasti kehittyy entistä paremmaksi sekä sisällöltään että kattavuudeltaan! Kattavuus oli syksyllä 2017 erinomainen. Syksyn kuudessa lähetyksessä oli vähintään yksi osallistuja peräti 179 eri kunnasta. Kuntaedustajia tilaisuuksiin osallistui yhteensä 348 eri henkilöä.

Taloustorstailähetys

Lue lisää palvelutarinoita:

Lakineuvonta varmisti ja viitoitti Savonlinnan kehittämishankkeita

lateral-image-left
lateral-image-right
Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit