Tiedote,

Lasten vaalien ehdokkaat julki – äänestämään pääsee yli 140 paikassa

Lasten vaalit

Lasten oma ehdokasasettelu eurovaaleissa on julkistettu. Lasten äänistä kilpailee kuusi ehdokasta: Into Ilves, Kaapo Karhu, Peppi Poro, Pasi Pöllö, Kiira Kettu ja Helmi Hevonen.

– Jokaisella ehdokkaalla on eläinlajille tyypillisiä ominaisuuksia, jotka on esitelty ehdokasjulisteessa. Samoin kuin oikeissa vaaleissa, lapset saavat valita erilaisista ehdokkaista omasta mielestään parhaan, kertoo Suomen Nuorkauppakamarit ry:n lasten vaalien projektipäällikkö Elna Jokinen.

Lasten vaalissa virallisen äänestyspaikan lähellä on lasten omatoiminen vaalipiste, jossa lapset voivat äänestää mukanaan olevan aikuisen opastuksella. Näin virallisesta vaalitilanteesta on pyritty muokkaamaan lapsille sopiva vaikuttamistilanne.

– On tärkeää, että lapset hahmottavat, miten demokratia toimii. Lasten vaalien avulla lapset voivat osallistua äänestämistilanteeseen itselleen sopivalla tavalla, sanoo tiedottaja Hanna Kaukopuro-Klemetti Suomen Kuntaliitosta.

Voittaja selviää virallisen vaalipäivän jälkeisellä viikolla. Eniten ääniä keränneen ehdokkaan terveiset lähetetään Europarlamenttiin valittavien Suomen edustajien mukaan. Lisäksi voittajasta julkaistaan lasten iloksi puuhatehtävä.

Mukaan lasten vaalien järjestämiseen on ilmoittautunut vielä viime päivinä paljon uusia kuntia. Eurovaalien aikana vaaliuurnille voi suunnata koko perheen voimin yhteensä yli 140 äänestyspaikassa, jotka sijaitsevat noin 40 eri kunnassa.

– Mukana olevien kuntien määrä on upea. Odotuksemme lasten vaalin valtakunnallisesta toteutuksesta näin pikaisella aikataululla ovat jo nyt ylittyneet monin kerroin, hymyilee Porin kaupungin viestintäyksikön päällikkö Salla Rajala.

Äänestyspaikkoihin ja -aikoihin sekä ehdokkaisiin voi tutustua osoitteessa www.lastenvaalit.fi.

Valtakunnalliset lasten vaalit toteuttavat Suomen Nuorkauppakamarit ry, Porin kaupunki ja Kuntaliitto. Lasten vaalit järjestetään tiiviissä yhteistyössä ja vuoropuhelussa eri kuntien ja kaupunkien kanssa.

Lisätietoja antavat:
Elli-Mari Sulonen, viestintäsuunnittelija, Porin kaupunki, puh. 044 701 9783