Tiedote,

Uusia työkaluja sosiaali- ja terveydenhuollon varautumiseen ja valmiussuunnitteluun

(Kuntaliitto tiedottaa 23.5.2019) Häiriötilanteisiin varautuminen ja niiden hallinta ovat osa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden jokapäiväistä toimintaa. Väestön kannalta elintärkeiden toimintojen jatkuvuus on turvattava kaikissa tilanteissa. Häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varaudutaan valmiussuunnittelulla ja sopimuksin. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden ulkoistamisessa ja ostopalveluissa toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota jo sopimuksen tai hankinnan valmisteluvaiheessa. Varautumisen näkökulmasta toimijoiden ketjutus ja vastuiden hämärtyminen on riski.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto ovat yhdessä valmistelleet uusia sosiaali- ja terveydenhuollon varautumista tukevia ohjeita.

Valmius- ja jatkuvuudenhallinnansuunnittelua koskeva ohje perustuu Kuntaliiton kehittämään kuntien jatkuvuudenhallinta­konseptiin (KUJA). Ohjeen tarkoituksena on kehittää pitkäjänteisesti organisaation valmiutta ja kykyä toimia kaikissa tilanteissa. Tätä tuetaan erityisesti valmiussuunnitelman laatimista koskevilla käytännön ohjeilla.

Sopimusperusteista varautumista koskevassa ohjeessa kuvataan, miten varautuminen ja jatkuvuudenhallinta tulee huomioida hankinnoissa ja sopimuksissa. Koska sopimukset koskevat myös varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan näkökulmasta kriittisiä toimintoja, sopimusten tulee sisältää keskeiset sopimusehdot häiriötilanteisiin varautumisesta ja sen valvonnasta.

Julkaistavat ohjeet kuvaavat varautumisen hyviä käytäntöjä ja antavat tähän liittyviä suosituk­sia sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille. Ohjeet on tarkoitettu kaikkien sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja ympäristöterveydenhuollon organisaatioiden hyödynnettäväksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon valmiussuunnittelun yhtenäistämiseksi ja tueksi STM ja Kuntaliitto julkaisevat kesäkuussa 2019 vielä kyberturvallisuusohjeen.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Sari Vuorinen, p. 050 3416501, sari.vuorinen@kuntaliitto.fi

valmiusjohtaja Pekka Tulokas, p. 0295 163 202, pekka.tulokas@stm.fi

Julkaisut ja linkit:

Valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma. Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:10

Sopimusperusteinen varautuminen. Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:9