Yleiskirje 15/80/2012, Arto Sulonen, Anneli Heinonen/aha, 4.7.2012

Laki kuntalain muuttamisesta

Eduskunta on 22 päivänä toukokuuta 2012 hyväksynyt hallituksen esityksen kuntalain muuttamisesta HE 24/2012. Laki kuntalain muuttamisesta (325/2012) tuli voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2012. Lainmuutoksella uudistetaan kunnan talouden sisäistä ohjausta koskevia säännöksiä.

​Muutosten tavoitteena on turvata kunnan päätöksentekijöille nykyistä paremmat ja havainnollisemmat tiedot kunnan taloudellisesta tilanteesta ja riskeistä. Keskeisenä keinona ovat tilinpäätösinformaation parantaminen sekä nykyistä yhtenäisempien sisäisen valvontaa ja riskienhallintaa koskevien rakenteiden luominen kaikkiin kuntiin. Lisäksi luovutaan velvoitteesta valita tilintarkastajat valtuustokautta vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastamista varten.

Lisätietoja:
Arto Sulonen, puh. 09 771 2345
Anneli Heinonen, puh. 09 771 2168

Liite
Laki kuntalain muuttamisesta (325/2012)

Tilinpäätöksen informaatiotehtävän vahvistaminen

Voimassa olevan kuntalain mukaan kunnan tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Lakiin (68 §) on lisätty säännös, jonka mukaan tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot myös rahoituksesta. Näin halutaan parantaa tilinpäätöksen informaatiotehtävää. Rahoituslaskelma kuuluu tilinpäätökseen jo nykyäänkin, mutta sen antamaa informaatiota kunnan toiminnan ohjauksessa ei usein riittävästi hyödynnetä. Ehdotettu lisäys korostaa rahoituslaskelman asemaa tilinpäätöksessä ja siihen sisältyvää informaatiota kunnan varojen hankinnasta ja käytöstä sekä talouden tasapainosta. Tarkempaa ohjausta asiasta antaa kirjanpitolautakunnan kuntajaosto.

Tilinpäätöksen informaatiotehtävää parannetaan myös säännöksellä, jonka mukaan toimintakertomuksessa on annettava arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä (69 §). Arvio on eräänlainen tilinpäätökseen ja ennakoitavissa oleviin tulevaisuudennäkymiin perustuva tulkinta kunnan taloudellisesta tilanteesta. Arvion kohteena olisivat esimerkiksi kunnan talouden tasapaino, tulorahoituksen kehitys ja sen riittävyys, näköpiirissä olevat investointitarpeet ja niiden rahoitus sekä velkaantumiskehitys. Arvion tulisi olla perusteltu ja sen taustalla olevat olettamukset ja niihin liittyvät epävarmuustekijät tulisi kuvata. Kirjanpitolain mukaan yrityksillä on jo nykyään velvollisuus sisällyttää toimintakertomukseensa arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä.

Kuntalain muuttamista koskevan hallituksen esityksen valmisteluun liittyen kirjanpitolautakunnan kuntajaoston ohjeistusta on jo aikaisemmin muutettu siten, että poistot tulisi tehdä kuntajaoston määrittelemissä rajoissa mahdollisimman nopeasti, jollei pidemmän poistoajan käyttämiseen ole poistettavasta hyödykkeestä johtuvaa erityistä perustetta. Myös tämä parantaa kunnallisten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia arvioida realistiselta pohjalta kunnan toiminnan tulosta ja taloudellista asemaa.

Sisäinen valvonta ja riskienhallinta

Lakiin on lisätty säännökset kunnan ja kuntakonsernin sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta. Sisäisellä valvonnalla tarkoitetaan kunnan ja kuntakonsernin sisäisiä menettely- ja toimintatapoja, joilla varmistetaan toiminnan laillisuus ja tuloksellisuus. Sisäinen valvonta on osa kunnan johtamisjärjestelmää ja työväline, jonka avulla arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista, toimintaprosesseja ja riskejä. Sisäinen valvonta on erotettava ulkoisesta valvonnasta, josta vastaavat tarkastuslautakunta ja tilintarkastajat.

Lainmuutoksen mukaan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan operatiivinen vastuu on kunnanhallituksella ja kunnanjohtajalla (tai pormestarilla). Valtuuston lakisääteisenä tehtävänä on päättää kunnan ja kuntakonsernin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista (13 §) ja hallintosääntöön tulee ottaa tarpeelliset määräykset lähinnä asiaa koskevasta toimivallasta ja tehtävien jaosta (50 §). Tavoitteeseen tehostaa tilinpäätöksen informaatiotehtävää liittyy säännös, jonka mukaan toimintakertomukseen tulee sisällyttää arvio myös sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä sekä keskeisistä johtopäätöksistä (69 §). Myös tilintarkastajien tehtäviä koskevaan säännökseen (73 §) on tehty riskienhallintajärjestelmän arviointia koskeva täsmennys.

Olennaista on, että kaikilla kunnilla on toimintaansa nähden riittävät sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan mekanismit. Riskienhallinnassa tulee keskittyä olennaisiin riskeihin laaja-alaisesti ottaen huomioon mm. toiminnalliset riskit, taloudelliset riskit ja omaisuusriskit. Riskienhallinnassa ei siten tule keskittyä vain taloudenhoitoon ja siihen liittyviin riskeihin.

Tilintarkastajien toimikausi kunnan päätettäväksi

Tilintarkastajat on aikaisemmin tullut valita valtuuston toimikautta vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Tämä on johtanut siihen, että kaikki tilintarkastusta koskevat kilpailutukset ovat kunnissa ja kuntayhtymissä ruuhkautuneet valtuustokauden alkuun vasta valittujen toimielinten valmisteltavaksi (tarkastuslautakunta) ja päätettäväksi (valtuusto). Tämän epäkohdan poistamiseksi tilintarkastajien toimikauden sitomisesta valtuustokauteen on luovuttu. Jatkossa tilintarkastajat voidaan valita kunnan päättämäksi toimikaudeksi, kuitenkin enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten (72 §).

Muutosten voimaantulo sekä säännösten soveltaminen kuntayhtymiin ja kunnallisiin liikelaitoksiin

Laki tuli voimaan 1.7.2012. Tilintarkastajien toimikautta koskevia uusia säännöksiä sovelletaan ensimmäisen kerran valittaessa uusia tilintarkastajia valtuustokaudelle 2009—2012 valittujen tilintarkastajien tilalle. Toimintakertomusta sekä tilinpäätöstä koskevia uusia säännöksiä sovelletaan ensimmäisen kerran tilikaudelta 2013 tehtävään tilinpäätökseen. Sisäinen valvonta ja riskienhallinta pitää järjestää uusien säännösten mukaisesti vuoden 2014 alusta. Kunta voi halutessaan ottaa uudet menettelytavat käyttöön jo aikaisemminkin.

Kuntalain 86 §:n mukaisesti lainmuutokset koskevat kuntayhtymiä. Lain 87 c, 87 d, 87 i ja 87 k §:n mukaan muutokset koskevat myös kunnallisia liikelaitoksia.

Tuula Haatainen
varatoimitusjohtaja