Yleiskirjeet

Yleiskirjeet ovat Kuntaliiton jäsenistölle tarkoitettuja ohjeita ja suosituksia. Ne julkaistaan yhtäaikaisesti suomeksi ja ruotsiksi.

Lähetämme yleiskirjeet automaattisesti kuntien ja kuntayhtymien kirjaamon sähköpostiin samana päivänä kun yleiskirjeet julkaistaan verkossa.

Perusopetus-, lukio-, ammatillisesta koulutuksesta ja tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta (TUVA) annettuihin lakeihin on tehty eräitä muutoksia. Elokuussa 2022 voimaan tulevat muutokset koskevat seikkoja: oppilaan ja opiskelijan opetukseen osallistumisen epääminen opettajan ja rehtorin

Lähetämme tiedoksi vuoden 2021 yleiskirjeluettelon: 1/2021: Vuoden 2020 yleiskirjeluettelo 2/2021: Kansallinen julkisen hallinnon strategia ja kansallinen julkisten hankintojen strategia 3/2021: Oppivelvollisuuden laajentaminen 4/2021: Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä

Kuntalain (410/2015) kokonaistarkastelun seurauksena (HE 242/2020 vp) kuntalain kunnan taloutta, hallintoa sekä kuntien yhteistoimintaa koskevia säännöksiä on muutettu. Laki kuntalain muuttamisesta (419/2021) on tullut voimaan 26.5.2021. Osa muutoksista tulee voimaan myöhemmin, ks. jäljempänä