Kuntaliiton lausunto: sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietolaissa vielä puutteita asiakaslähtöisessä tietojen käsittelyssä

Kuntaliiton mukaan hallituksen esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietolaista on vielä puutteita asiakastietojen asiakaslähtöisen ja turvallisen käsittelyn varmentamisessa.

— Asiakaslähtöisyys edellyttää sitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa pystytään tekemään tehokkaasti yhteistyötä. Tällä hetkellä tiedonsaantioikeudet kentällä eivät kuitenkaan riitä yhteistyön käytännön tarpeisiin, Kuntaliiton erityisasiantuntija Marjo Orava sanoo.

Toimiva yhteistyö edellyttää lakiesitykseen selvennystä siitä, milloin yhteistyöhön osallistuvilla toimijoilla tulee olla pääsy asiakastietoihin jo työntekijän työtehtävien perusteella.

Kuntaliiton lausunnon mukaan asiakastietojen luovuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon rekisterien välillä tulisikin tehdä ehdotettuun luovutusluparatkaisuun nähden yksinkertaisempaa ja helpompaa.

—Toimiva ja asiakkaan odotuksia vastaava tiedonkulku tukee mielestämme osaltaan myös asiakas- ja potilasturvallisuutta. Asiakastietolain uudistuksessa tulisikin arvioida riittämättömän tiedonkulun riskejä yhdessä asiakkaan yksityisyyden suojaan ja tietosuojaan liittyvien riskien kanssa, Kuntaliiton lakimies Kaisa-Maria Kimmel kertoo.

Kuntaliiton mukaan asiakastietolaissa tulisi säätää asiakastiedon luovuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien välillä sujuvammin niissä tilanteissa, joissa palvelua toteutetaan asiakastiedon rekisterinpidon näkökulmasta toisella toimialalla, mutta yhä samassa käyttötarkoituksessa.

— Asiakkaan kannalta tämä on keskeinen kysymys. Laajempi tiedonsaantioikeus mahdollistaisi sosiaali- ja terveydenhuollon välille asiakaslähtöisempiä palveluja sekä vähentäisi raskaiden ja päällekkäisten suostumusmenettelyjen tarvetta. Yhteinen asiakas saisi siis tarvitsemaansa apua helpommin, Orava sanoo.

Kustannusvaikutuksia tulisi vielä arvioida tarkemmin

Kuntaliiton lausunnon mukaan julkisen sote-palvelujärjestäjän taloudellisten vaikutusten arviointi pääosin puuttuu hallituksen esityksestä.

— Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäjien eli hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän osalta taloudellisia vaikutuksia ei ole arvioitu perusteellisesti. Tämä on mielestämme ongelmallista, koska asiakastietojen käsittelyn muutokset aiheuttavat merkittäviä kustannuksia sosiaali- ja terveyshuollon järjestäjille tietojärjestelmämuutosten kautta, Kuntaliiton erityisasiantuntija Mia Malmila kertoo.

Esityksen mukaan hyvinvointialueiden rekisterinpidon tietojärjestelmätoteutukseen ollaan varaamassa 0,5 miljoonaa euroa.

— Tämä tarkoittaa sitä, että jokaiselle hyvinvointialueelle, Helsingin kaupungille sekä HUS-yhtymälle varattaisiin vain alle 22 000 euroa asiakastietolain edellyttämien muutosten toteuttamiseen. Näemme Kuntaliitossa tämän rahoituksen riittämättömäksi, Malmila sanoo.

Kuntaliitto kommentoi hallituksen esitystä uudeksi asiakastietolaiksi 18.3.2022. Esitys on osa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintasäädösten kokonaisuudistusta. Uudistuksessa esitetään säädettäväksi uusi laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedon käsittelystä.

Kuntaliiton lausunnon voit kokonaisuudessaan lukea tästä.

Uutinen on päivitetty 24.3. klo 11:55.