Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan tulee vuosi

Kysely kunnille: Tuen osoittaminen sodan vuosipäivänä

Perjantaina 24. helmikuuta tulee kuluneeksi vuosi Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Ukrainan Suomen-suurlähetystö on pyytänyt Suomen kuntia osoittamaan julkisesti tukeaan Ukrainalle Venäjän hyökkäyksen alkamisen vuosipäivänä. Kunnat voivat osoittaa tukeaan esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

• nostamalla Ukrainan lipun salkoon merkittävien rakennusten pihapiirissä,
  • järjestämällä mielenilmauksia ukrainalaisten tukemiseksi paikallisten toimijoiden kanssa,
  • valaisemalla rakennuksia tai muita maamerkkejä Ukrainan lipun värein,
  • mahdollisuuksien mukaan sijoittaa ukrainalaisia symboleja kuten lippuja ja tai Ukrainan lipun värisiä tuotteita suosituimpiin ja eniten vierailtuihin paikkoihin, kuten lentokentille, kauppakeskuksiin ja elokuvateattereihin,
  • jos mahdollista, järjestää hiljaisen hetken 24. helmikuuta kello 9 tai muiden kyseisen päivän tapahtumien yhteydessä.

Mikäli oma kuntanne aikoo osoittaa tukeaan jollain edellä mainituista tavoista, pyydämme kertomaan siitä Kuntaliitolle tällä lomakkeella. Olemme lähettäneet kyselyn myös kuntien kirjaamoihin. Käytämme tietoa vuosipäivästä viestimiseen.

Lisää aiheesta:

Sota Ukrainassa - Kuntaliiton verkkosivuilla