Uusi turvallisuussuunnittelutyökalu kunnille julkaistu

Nais- ja miesoletettu kävelevät ulkona. Puita taustalla.

Sisäministeriö on julkaissut innovatiivisen turvallisuussuunnittelutyökalun kunnille. Työkalu on suunniteltu helpottamaan paikallisen turvallisuussuunnitelman tekemistä. Kunta voi täyttää kunnan tiedot työkaluun ja saada valmiiksi muotoillun turvallisuussuunnitelmapohjan. Myös Kuntaliitto on ollut mukana tuottamassa työkaluun sisältöä.

Miksi turvallisuussuunnittelu on tärkeää?

Vaikutetaan arjen turvallisuuteen: Paikallisen turvallisuussuunnittelun avulla parannetaan kuntalaisten jokapäiväistä turvallisuutta. Turvallisuussuunnittelu on esimerkiksi ennaltaehkäisyä, asukasturvallisuutta, turvallista liikkumista, eri väestöryhmien ja yhdistysten aktiivisuuden lisäämistä, yritysten turvallisuutta ja liikenneturvallisuutta.

Vähennetään riskejä: Turvallisuussuunnittelu on ennakoivaa toimintaa. Sen tavoitteena on vähentää häiriöitä, rikoksia, onnettomuuksia ja niistä johtuvia vahinkoja. Samalla pyritään ylläpitämään ja vahvistamaan turvallisuuden tunnetta paikallisesti.

Edistetään kuntalaisten hyvinvointia: Turvallisuussuunnittelu on keskeisessä asemassa hyvinvoinnin edistämisessä. Sähköinen hyvinvointikertomus sisältää turvallisuusmoduulin, jonka kautta kunta voi seurata turvallisuuden tilaa ja sen kehittymistä kunnassa. Sähköinen hyvinvointikertomus voidaan kytkeä myös paikallisen turvallisuussuunnitelman tavoitteiksi.

Kuinka päästä alkuun?

Turvallisuussuunnittelutyökalu löytyy sisäministeriön ylläpitämän TUOVI-portaalin työtiloista. Jos et ole vielä rekisteröitynyt, voit tehdä sen täällä: https://sisainenturvallisuus.fi/rekisteroidu. Kun olet kirjautunut sisään TUOVI-portaaliin, hae työkalua työtiloista nimellä ”Turvallisuussuunnitelmat”.

Tehdään kunnista entistä turvallisempia paikkoja asua!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!