EU-vaikuttamisen juhlavuosi takana, katseet kaupunkipolitiikassa 2023

Kuntaliiton Brysselin toimiston 30. juhlavuosi lähenee loppuaan. Vielä ennen joulua on hyvä hetki pohtia merkkivuoden saavutuksia EU-vaikuttamiselle sekä asettaa tavoitteita ensi vuodelle.

Oikea-aikainen ja ratkaisukeskeinen vaikuttaminen on onnistuneen EU-edunvalvonnan perusta. Edunvalvontatyössämme olemme huomanneet, että kuntien kannat kiinnostavat päättäjiä. Euroopan parlamentissa kuullaan mielellään kuntakentän ideoita ja näkemyksiämme pyydetään lainsäädännön valmisteluun. Tuotamme jatkuvasti konkreettisia muutosesityksiä EU-päätöksentekoon.

Helpottuneen koronatilanteen jälkeen on ollut antoisaa järjestää tapaamisia kasvotusten. Toimistomme on juhlavuoden aikana järjestänyt keskustelutilaisuuksia vihreästä kehityksestä ja muista kunnille ajankohtaisista EU-aiheista. Keväällä tapasimme europarlamentaarikkoja ja komissaarin Strasbourgissa. Marraskuun lopulla vuosi huipentui juhlavastaanottoihin Brysselissä. Kuntamarkkinoilla pohdimme EU-vaikuttamisen merkitystä ja kuulimme Kuntaliiton ensiaskeleista Brysselissä.

"Vaikuttamisemme painottuu ensi vuonna esimerkiksi EU:n kaupunkipolitiikkaan, ja sen myötä erityisesti ilmasto- ja ympäristökokonaisuuteen sekä digitaaliseen kehitykseen."

Vaikuttamisemme painottuu ensi vuonna esimerkiksi EU:n kaupunkipolitiikkaan, ja sen myötä erityisesti ilmasto- ja ympäristökokonaisuuteen sekä digitaaliseen kehitykseen. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja luontokadon torjuntaan tarvittaville toimenpiteille odotetaan jatkoa myös 2024 aloittavan komission työohjelmassa. Tähän olemme myös valmistautuneet Kuntaliitossa.

Kuntaliiton Brysselin toimiston juhlavastaanotolla Euroopan parlamentin varapuhemies Heidi Hautala totesi puheessaan, että ”jäsenmaissakin EU nähdään välttämättömänä globaalina toimijana. Siten on normaalia ja hyväksyttävää, että EU:n kansainvälisistä sitoumuksista syntyy lakisääteisiä velvoitteita jäsenvaltioille”. Vastuu EU:ssa asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta jakautuu myös paikalliselle tasolle. Jotta Eurooppa säilyy yhtenäisenä ja vihreän sekä digitaalisen kehityksen edelläkävijänä, tarvitsemme kunnianhimoisia, mutta realistisia tavoitteita.

Kuntakentän intressit tulevat jatkossakin näkymään lainsäädännön valmistelussa, jotta jäsenmaiden yhdessä asettamat tavoitteet EU:ssa voidaan toteuttaa tehokkaasti niin jäsenmaissa kuin kunnissakin.

Kirjoittajasta lyhyesti

Ilari Havukainen on Kuntaliiton Brysselin toimiston johtaja.

Twitterissä: @IlariHavukainen

Kirjoittajasta lyhyesti

Eva-Stina Slotte on aiemmin ollut EU-asiantuntijana Kuntaliiton Brysselin toimistossa.

Kirjoittajasta lyhyesti

Ellica Mildh oli EU-harjoittelijana Kuntaliiton Brysselin-toimistossa.