Kehityskompassi

Työkalu sosiaali- ja terveysalan kehittäjille käyttäjäkeskeiseen palvelusuunnitteluun

kehityskompassiSote-palvelukehittäjän työkalu – Kehityskompassi

Käyttäjälähtöiseen palvelukehitykseen tehty työkalu, Kehityskompassi ohjaa kehitystyön rajalliset resurssit tärkeimpiin kohteisiin, edistää parhaita käytänteitä, auttaa välttämään sudenkuopat, luo kehitystiimille yhteisen kielen ja tarjoaa kehitystiimille ja johdolle visuaalisen, yhteisen näkemyksen kehitysprojektin tilasta.

Vuoden 2019 aikana toteutettu AKUSTI-foorumin teettämä projekti tuotti Kehityskompassi-nimisen, käyttäjäkeskeisen kehittämisen fokusoinnin työkalun kuntatoimijoiden käytettäväksi. Se tiivistää sosiaali- ja terveysalan kehitystyön avainteemat seitsemän otsikon alle.

Kehityskompassin avainteemat ovat:

1. Ymmärrä käyttäjiäsi

2. Tutki palvelukenttää

3. Rakenna kehitystiimi

4. Aseta tavoitteet

5. Varmista sitoutuminen

6. Tue käyttöönottoa

7. Jatka palvelukehitystä

Keskittymällä näihin osa-alueisiin kehitystiimi voi varmistaa, että he priorisoivat työssään oikeita asioita ja välttävät kehityksen tyypilliset sudenkuopat. Kehityskompassi on suunniteltu yhdessä sote-alan ammattilaisten kanssa ja se palvelee kaikkia alan kehittäjiä. Erityinen hyöty sillä on yksittäisen kehitysprojektin vetäjälle sekä kehityspäälliköille ja -johtajille, jotka hallinnoivat useita kehitysprojekteja.

Monipuolinen työkalu

Kehityskompassi tukee käyttäjäkeskeistä palvelukehitystä. Tämä näkökulma soveltuu monille organisaatioille ja erilaisten palveluiden kehittämiseen. Kehityskompassi sopii niin kunnille, maakunnille, sairaaloille kuin sairaanhoitopiireillekin, ja toisaalta sekä digitaalisten että ei-digitaalisten palveluiden kehittämiseen. AKUSTI seuraa Kehityskompassin käyttöä ja tarkoituksena on kehittää sitä edelleen. Otamme mielellämme kehitysehdotuksia ja kommenttejanne vastaan osoitteessa akusti(at)kuntaliitto.fi.

Lataa Kehityskompassi-työkalu ja hyödynnä sen käyttöön Kehityskompassin käyttöopasta

Timo Ukkola

Etunimi
Timo
Sukunimi
Ukkola
Erityisasiantuntija

+358 9 771 2091
Kännykkä
Vastuualueet
  • Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi AKUSTI:n toimintaa tukevan Kuntaliiton sihteeristön tehtävät.
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry