Lausunto valtiovarainministeriön vero-osastolle 22.5.2012, Jukka Hakola, Dnro 1903/90/2012

Direktiiviehdotuksesta arvonlisäverodirektiivin muuttamiseksi arvosetelien kohtelun osalta

​Valtionvarainministeriön vero-osasto on 11.5.2012 pyytänyt lausuntoa direktiiviehdotuksesta arvonlisäverodirektiivin muuttamiseksi arvosetelien kohtelun osalta.

Direktiiviehdotuksella on tarkoitus selkeyttää tilannetta mistä ei aiemmin ole ollut yhteisiä sääntöjä EU: n laajuisesti. Arvoseteleiden verotuskohteluun liittyvien arvonlisäverosäännöksien yksinkertaistaminen ja yhdenmukaistaminen on tarpeen, jotta vältytään ongelmilta liittyen kahdenkertaiseen verotukseen tai veronkiertoon. Ehdotetuilla muutoksilla ei tulkintamme mukaan ole erityisiä vaikutuksia kunnallisille toimijoille.

Kuntaliiton mielestä ehdotuksen tavoitteet ovat myönteisiä. Kuntaliitolla ei ole erityistä huomautettavaa kyseiseen direktiiviehdotukseen.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jukka Hakola