Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 15.6.2012, Dno 2061/90/2012, Päivi Koivuranta-Vaara

Eduskunnan oikeusasiamiehen esitys kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa eduskunnan oikeusasiamiehen esityksestä kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain muuttamisesta.

Oikeusasiamiehen ehdotuksen liitteenä on ratkaisu, jossa synnytyssairaalassa sattui kaksi kuolemantapausta. Tapauksiin liittyen sairaalan ylilääkäri ja poliisi antoivat julkisuuteen tiedon, etteivät potilaat olleet menehtyneet hoitovirheiden seurauksena.

Kuntaliitto katsoo, että käsitellyssä tapauksessa oli perusteltu tarve tiedottaa yleisölle siitä, ettei sairaalassa ollut tehty hoitovirheitä. Tiedolla oli suuri merkitys alueen muille synnyttäjille ja heidän omaisilleen sekä yleiselle sairaalaan kohdistuvalle luottamukselle.

Nykyisessä laissa kuolemansyyn selvittämisestä säädetään tiedon antamisesta omaisille sekä eräille viranomaisille ja vakuutuslaitoksille sekä tieteellistä tutkimusta, tilastointia ja viranomaisten suunnittelu- ja selvitystyötä varten. Laissa ei ole otettu huomioon yleisölle suuntautuvan tiedottamisen tarvetta. Oikeusasiamies esittää, että sosiaali- ja terveysministeriö harkitsisi lain täydentämistä vahinkoedellytyksellä tai muulla sääntelyllä, jonka avulla voitaisiin turvata vainajan yksityisyyden suoja ja mahdollistaa perustellun tarpeen mukainen yleisölle tiedottaminen.

Kuntaliitto pitää kannatettavana, että sosiaali- ja terveysministeriö selvittäisi, miten lakia kuolemansyyn selvittämisestä voitaisiin täydentää oikeusasiamiehen esittämällä tavalla. Kuntaliiton edustaja osallistuu oikeuslääkintä ja kuoleman toteamisen käytännöt -ohjausryhmän työskentelyyn, jossa asiaa on jo alustavasti käsitelty.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen