Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 30.8.2012, Dno 2560/90/2012, Päivi Koivuranta-Vaara

Ehdotus asetukseksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen 3 E §:n muuttamisesta

​Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää Kuntaliitolta ja Kuntatyönantajilta lausuntoa valmistelemastaan muutoksesta ammattihenkilöistä annetun asetuksen 3 e §:ään.

Ministeriö ehdottaa, että asetukseen lisättäisiin uusi momentti, jonka nojalla laillistettavaan ammattiin valmistuneella, jolla välittömästi ennen valmistumistaan on ollut oikeus toimia laillistetun ammattihenkilön tehtävässä opiskelijana, olisi valmistumisensa jälkeen 30 päivän ajan tai Valviran laillistamispäätöksen saamiseen asti opiskelijaan verrattava oikeus toimia ammattihenkilön tehtävissä. Muutosehdotuksessa on huomioitu myös ulkomailla opiskelevien järjestelyt.

Ehdotetun muutoksen tarkoituksena on estää valmistumisvaiheeseen liittyvät katkot laillistetun ammattihenkilön ammattiin opiskelleiden henkilöiden oikeuksissa toimia laillistetun ammattihenkilön tehtävissä. Nykyisin henkilöllä ei ole valmistumisensa jälkeen oikeutta toimia lainkaan laillistetun ammattihenkilön tehtävässä ennen kuin Valvira on myöntänyt hänelle laillistuksen, vaikka hän on jo opiskeluaikanaan voinut toimia tilapäisesti laillistetun ammattihenkilön tehtävissä ammattihenkilöasetuksen 3-3 e §:ssä määritellyin edellytyksin ja laillistetun ammattihenkilön johdon ja valvonnan alaisena.

Laillistusvaiheeseen ajoittuvat katkot oikeudessa työskennellä laillistettuna ammattihenkilönä ovat aiheuttaneet käytännön hankaluuksia esim. nuorten lääkäreiden virka- ja työsuhteisiin. Lisäksi tilanne on ollut henkilön osaamisen kehittymisen kannalta vaikeasti ymmärrettävä: ilman lopputenttejä voi toimia ammatissa, mutta niiden suorittamisen jälkeen on voinut joutua pois työstä odottelemaan laillistusta noin viikon ajaksi eikä ole saanut työskennellä jo saavuttamallaan opiskelijastatuksella.

Kuntaliitto ja Kuntatyönantajat pitävät asetuksen muuttamista perusteltuna eikä niillä ole sen sisältöön huomauttamista. Nykytilanteen valossa 30 päivän määräaika on riittävä, mutta koska lisäaikaa ei voisi myöntää, on ministeriön huolehdittava siitä, että Valviralla on laillistusasioiden käsittelyssä käytettävissään riittävät voimavarat.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveys

KT Kuntatyönantajat