Muistio 24.9.2012 HE 82/2012 vp, ympäristövaliokunnalle, H. Huhtala

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eräiden rakennustuotteiden tuotehyväksynnästä

Ympäristövaliokunnan käsiteltävänä on hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eräiden rakennustuotteiden tuotehyväksynnästä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

​Esitän asian johdosta seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki eräiden rakennustuotteiden tuotehyväksynnästä. Samalla nykyinen laki rakennustuotteiden hyväksynnästä ehdotetaan kumottavaksi. Ehdotettu laki koskee rakentamisessa käytettävien rakennustuotteiden hyväksymistä silloin, kun rakennustuote ei kuulu harmonisoidun tuotestandardin soveltamisalaan tai rakennustuotteelle ei ole eurooppalaista teknistä arviointia.

Laki koskee siis tilanteita, joissa rakennustuotteessa ei edellä mainituilla perusteilla voida käyttää CE- merkintää. EU:n rakennustuoteasetuksen mukaisesta CE- merkinnästä tulee pakollinen pääosalle rakennustuotteista 1.7.2013.

Rakennustuotteiden kansalliselle hyväksymiselle olisi kolme vapaaehtoista vaihtoehtoa:

1. Nykyisenkaltainen tyyppihyväksyntä
  2. Varmennustodistus
  3. Laadunvalvonnan varmentaminen

Mikäli ominaisuuksia ei ole muuten esitetty, rakennustuote voidaan varmentaa rakennuspaikkakohtaisesti.

Rakennustuotteiden hyväksynnässä nousevat standardit (harmonisoidut tuotestandardit hEN, EN- standardit ja SFS- standardit) keskeiseen rooliin.
CE- merkintä ei sinänsä takaa, että tuote soveltuu suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Pitää tutkia myös suoritustasoilmoitus, mitä ominaisuuksia on testattu.

Maankäyttö- ja rakennuslain 119 § Huolehtimisvelvollisuus rakentamisessa mukaan:
  ”Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti”.

Koska rakennushankkeeseen ryhtyvä ei useinkaan ole alan asiantuntija, korostuu suunnittelijan rooli rakennustuotteiden käytössä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 124 §:n Viranomaisvalvonta rakentamisessa mukaan:

”Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on yleisen edun kannalta valvoa rakennustoimintaa sekä osaltaan huolehtia, että rakentamisessa noudatetaan mitä tässä laissa ja sen nojalla säädetään ja määrätään”.

Koska suunnittelussakin tapahtuu virheitä, pitäisi kunnan viranomaisilla olla mahdollisuus omalta osaltaan huolehtia rakennustuotteiden kelpoisuudesta.
Tämän vuoksi kunnan viranomaisilla tulisi olla käytössään tarvittavat standardit. Ne ovat Suomen Standardisoimisliiton myytäviä tuotteita eikä ole ihan halpaa hankkia käyttöönsä edes keskeisimpiä tarvittavia standardeja.

Standardit tulisi saada viranomaiskäyttöön ilmaiseksi sähköisen käyttöliittymän avulla ja standardien tulisi olla käännettynä Suomen virallisille kielille. Kuntien taloudellinen nykytilanne huomioon ottaen harvalla kunnalla on tällä hetkellä mahdollisuutta hankkia tarvittavia standardeja ja lisäksi jatkuva ajan tasalla pitäminen tuo omat ongelmansa.

Tämän asian ratkaiseminen on kuntasektorille erittäin tärkeää, jotta viranomaiset voisivat hoitaa oman osuutensa rakentamisen valvonnasta.
Siirtymävaiheessa 1.7.2013 saattaa syntyä ongelmia rakennustuotteiden kanssa. Markkinoilla saattaa olla rakennustuotteita, joiden tulisi olla CE- merkittyjä, mutta eivät kuitenkaan ole. Näitä tuotteita ei tuotehyväksyntälaki koske. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee rakennuspaikkakohtainen hyväksyntä testeineen ja lausuntoineen.

Mahdollisten tulkintojen ja ongelmien varalle tulisi järjestää Help desk, josta apua saisi tarvittaessa nopeastikin.

Myös koulutusta ja aktiivista tiedotusta yrityksille, suunnittelijoille ja viranomaisille tarvitaan kevään 2013 aikana, jotta siirtymävaihe sujuisi mahdollisimman ongelmitta.

Muistion vakuudeksi

Hannu Huhtala
rakennuttajainsinööri

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan