Lausunto luonnoksesta ympäristöhallinnon oppaaksi ’Pohjavesialueet - opas määrittämiseen, luokitukseen ja suojelusuunnitelmien laadintaan’

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua pohjavesialueiden määrittämiseen, luokitukseen ja suojelusuunnitelmien laadintaan tehdystä opasluonnoksesta. Kuntaliitto on esittänyt huomioitaan oppaaseen sen laatimisen aikana ja lausunut oppaasta edellisen kerran 7.4.2016. Kuntaliiton näkemykset on otettu valtaosin huomioon toivotulla tavalla. Yleisesti Kuntaliitto pitää pohjavesialueiden luokituksen ja rajaamisen säätelyn päivittämistä ja sen toimeenpanon ohjeistusta tarpeellisena ja parannuksena aiempaan epäselvään tilanteeseen.

Kuntaliitto korostaa, että pohjavesialueiden luokituksella ja rajaamisella on merkittäviä vaikutuksia kunnan maankäyttöön, vedenhankintaan ja viranomaispäätöksiin. Kunnilla voi olla myös halussaan pohjavesialueiden luokitusta ja rajauksia hyödyttävää ympäristötietoa. Näin ollen on ensiarvoisen tärkeää, että ELY-keskus tekee luokitus- ja rajaamisprosessissa heti varhaisessa vaiheessa yhteistyötä kunnan asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyön ei tule jäädä pelkkien muodollisten kuulemismenettelyjen varaan. Tätä yhteistyötä tulisi korostaa oppaassa.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan oppaaseen tulisi edelleen täsmällisemmin kuvata E-luokan merkinnän oikeusvaikutukset. Kuntaliiton käsityksen mukaan E-merkintä ei itsessään aiheuttaisi esim. maankäytön rajoitteita vaan mahdolliset rajoitteet olisivat seurausta ko. pohjavesimuodostumasta riippuvaisen ekosysteemin suojelua koskevasta päätöksestä.

Pohjavesien suojelusuunnitelmia kuvaavan kappaleen alkuun tulisi selkeästi kirjata, että suojelusuunnitelman laatiminen on kunnalle vapaaehtoinen tehtävä, joskin hyödyllinen menettely koota pohjavesialuetta koskevia tietoja ja riskejä ja näin huolehtia kunnan vedenhankinnan turvaamisesta. Kappaleessa tulisi niin ikään tuoda esitettyä selkeämmin esiin, että pohjavesialueen hydrologisten tietojen kartoittaminen on osa alueen rajaamis- ja luokitteluprosessia ja siten kuuluu ely-keskuksen vastuulle. Näistä aiheutuvia kustannuksia ei ohjeistuksella tule vyöryttää kunnille.

Kuntaliitto ei ota kantaa oppaan tekniseen tai luonnontieteellinen sisältöön vaan toteaa sen olevan korkeatasoista ja kielen selkeää ymmärrettävää.

SUOMEN KUNTALIITTO

• Miira Riipinen
    ympäristöpäällikkö
    Alueet ja yhdyskunnat

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!