Ympäristövaliokunta 2.5.2018 Dnro 281/03/2018, Tarja Hartikainen

Säteilylain kokonaisuudistus

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi säteilylain kokonaisuudistuksessa. Kuntaliitto pitää uudistusta tarkoituksenmukaisena ja lähettää vain kirjallisen lausunnon. Lausunnossa ei oteta kantaa säteilyn lääketieteelliseen käyttöön.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen

Säteilylaissa on kunnan terveydensuojeluviranomaiselle säädetty velvoitteet talousveden sekä oleskelutilojen ja asuntojen sisäilman (radon) valvonnasta ja ne tukevat terveydensuojelulaissa säädettyjä tavoitteita. Myös solariumlaitteiden valvonnasta on säädetty siten että valvonta voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti hygieniavalvonnan yhteydessä.

Julkisten rakennusten ja asuntojen radon

Asuntojen hengitysilman radon on suurin säteilyaltistuksen aiheuttaja. Tavoitteena on saada radonpitoisuudet viitearvojen alapuolelle. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että säteilylain nojalla ei lähdetä rajoittamaan asuntojen käyttöä eikä muutoinkaan viranomaistoimin puututa asumiseen. Radonille säädetty viitearvo ei ole lähtökohtaisesti tiukka raja-arvo vaan viitearvoa suurempi pitoisuus voidaan perustelluista syistä sallia asunnoissa. Työpaikoilla viitearvoa suurempi altistus velvoittaa työnantajaa toimiin säteilyaltistuksen pienentämiseksi ja seuraamiseksi. Talousveden osalta on tarkoituksenmukaista käyttää viitearvon sijaan sitovia laatuvaatimuksia.

Julkisten rakennusten korjauskustannukset on arvioitu olevan 300 Bq/m3 viitearvolla yhteensä noin 20-30 M€ ja 400 Bq/m3 viitearvolla noin 5-15 M€. Kuntaliitto on tuonut esille kunnan kiinteistökannan ikärakenteellista ongelmaa ja tarvetta rakennuskannan uudistamisen tukemiseen. Rakennuskannan uudistamisella parannetaan myös radonturvallisuutta. Uudisrakentamisen ja korjausten yhteydessä annettavaa informaatio-ohjausta tulee lisätä. Kuntaliitto pitää tärkeänä kansallisen radon toimintasuunnitelman laatimista radonista aiheutuvien terveysriskien ehkäisemiseksi.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tarja Hartikainen
erityisasiantuntija, ympäristöterveys

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!