Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 13.6.2018, dnro 372/03/2018, Päivi Koivuranta

Valtioneuvoston asetus seulonnoista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää Kuntaliitolta lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi seulonnoista annetun asetuksen muuttamisesta. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018.

Valtakunnallista seulontaohjelmaa esitetään muutettavaksi siten, että kohdun kaulaosan syövän seulonta laajennettaisiin 65-vuotiaisiin naisiin. Kuntaliitto pitää ehdotusta perusteltuna.

Kansainvälinen tutkimusnäyttö osoittaa, että myös 65-vuotiaiden ikäryhmässä seulonta on vaikuttavaa ja vähentää kohdunkaulan syövän ilmaantuvuutta ja kuolleisuutta. Euroopan Unioni on suositellut seulonnan ulottamista 65-vuotiaisiin ja muissa Pohjoismaissa tämä jo toteutuu. Myös useat suomalaiset kunnat seulovat nykyisin 65 vuotta täyttäneitä naisia.

Muut asetukseen ehdotettavat muutokset liittyvät säteilyn käyttöön seulontatutkimuksissa. Esityksen mukaan seulontoihin liittyvät säädökset siirrettäisiin nykyisestä säteilyn lääketieteellistä käyttöä koskevasta asetuksesta seulonta-asetukseen. Ehdotukset vastaavat nykykäytäntöä eikä niistä aiheudu uusia kustannuksia.

Uudessa 4 a §:ssä säädettäisiin seulontaohjelman laatimisesta ja sen sisällöstä. Pykälissä
6 a-c säädettäisiin seulontamammografiatutkimuksia tekevien röntgenhoitajien pätevyydestä, röntgenkuvien lausuntomenettelystä ja lääkäreiden pätevyydestä sekä syöpäseulontojen tulosten toimittamisesta Suomen Syöpärekisteriin seulonnan laadun ja vaikuttavuuden seuraamiseksi.

Kohdunkaulan syövän seulonnan laajentaminen ehdotuksen mukaisesti on kunnille laajeneva tehtävä. Se merkitsisi valtakunnallisen seulontaohjelman piirin laajenemista noin 37 000 henkilöllä vuosittain. Osa näistä seulotaan jo nyt, joten uusia seulontaan kutsuttavia olisi lain voimaan tullessa noin 31 000. Esityksen perusteluissa on arvioitu seulonnan laajentamisesta aiheutuvan uusia kustannuksia yhteensä 750 000 euroa vuodessa. Seulontatutkimuksen hinnaksi on oletettu 30 euroa.

Valtakunnallisen seulontaohjelman laajentaminen koskee 37 000 henkilöä vuosittain. Kun kunnille syntyy asetuksen myötä velvollisuus järjestää palvelu, on sen kustannukset Kuntaliiton näkemyksen mukaan arvioitava koko ikäryhmän seulomisesta aiheutuvina kustannuksia. Kuntaliitto edellyttää, että laajenevasta tehtävästä kunnille aiheutuvat kustannukset, yhteensä 930 000 €/37 000 henkilöä, korvataan täysimääräisesti voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tarja Myllärinen