Lausunto valtiovarainministeriölle 11.9.2020 (726/03/2020), Sari Korento

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta kuntarakennelain muuttamiseksi

Esityksessä ehdotetaan kuntarakennelain (1698/2009) muuttamista. Lakiin lisättäisiin kuntien yhdistymisen harkinnanvaraista taloudellista tukea koskevat säännökset sekä säännökset yhdistymisestä johtuvien valtionosuuden menetysten korvaamisesta. Taloudellisen tuen määrä olisi valtioneuvoston harkinnassa.

Esityksen mukaan yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennettäisiin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähenemisen korvaus ei vaikuttaisi peruspalvelujen valtionosuuteen varattavaan määrärahaan, vaan niiden vähenemisen korvaus esitetään rahoitettavaksi valtion varoista.

Lain on tarkoitettu tulevan voimaan vuonna 2021, jolloin tukea voitaisiin myöntää vuoden 2022 alusta voimaan tuleviin kuntien yhdistymisiin.

Kuntaliiton lausunto

Kuntaliitto pitää perusteltuna esityksiä, joilla pyritään poistamaan taloudellisia esteitä kuntien vapaaehtoisilta yhdistymisiltä. Yhdistymisavustuksen rahoitus valtionosuusjärjestelmän sisältä vastaa nykyistä lainsäädäntöä. Yhdistymisavustuksiin tarvittavaa rahoitusta ei tule vähentää muilta kunnilta niiden peruspalvelujen rahoitukseen tarkoitetusta lakisääteisestä perusrahoituksesta. Yhdistymisavustuksia vastaava euromäärä tulisi lisätä kuntien valtionosuusrahoitukseen vuosittain tarvetta vastaavasti.

SUOMEN KUNTALIITTO

Timo Reina
varatoimitusjohtaja

Sari Korento
kehittämispäällikkö

tags

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.