Kuntaliiton lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 21.8.2020 (673/03/2020,) Jarkko Huovinen, Erja Lindberg

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisesta  työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta

Palkkatuen uudistamista on valmisteltu työllisyyden edistämisen ministerityöryhmän alatyöryhmässä Palkkatuki ja etuudet. Uudistamista koskeva esitys oli tarkoitus antaa eduskunnalle siten, että uudistus olisi tullut voimaan vuoden 2021 alussa. Koronavirusepidemia on kuitenkin viivästyttänyt esityksen valmistelua ja palkkatuen uudistamista koskevan esityksen antaminen on siirtynyt kevätistuntokaudelle 2021.

Palkkatuen ja starttirahan rahoitusta koskevan säännöksen voimassaolo tulee päättymään vuoden 2020 lopussa ja koska rahoitusta on tarkoitus jatkaa työttömyysetuusmäärärahoista vuoden 2020 jälkeen, on rahoitusmallin jatkamisesta tarpeen antaa vielä erillinen muutosesitys.

Julkiseen työvoima- ja yrityspalvelulakiin liittyvän muutosesityksen mukaan työttömyysetuuksiin osoitettujen määrärahojen käyttöä palkkatuen, valtion virastolle tai laitokselle työttömän työnhakijan palkkaamisesta aiheutuviin palkkauskustannuksiin osoitettavan määrärahan sekä työttömille työnhakijoille myönnettävän starttirahan rahoittamiseen jatkettaisiin.

Kuntaliitto kannattaa muutosesitystä, sillä työttömyysetuusmäärärahojen käytön jatkaminen esitetyn mukaisesti turvaa paremmin palkkatukeen ja työttömien työnhakijoiden starttirahaan käytettävissä olevien määrärahojen riittävyyden. Se myös edistää työnhakijoiden mahdollisuuksia päästä palvelutarpeensa mukaiseen palveluun ja edistää samalla myös työttömien yhdenvertaisuutta.

Koska kuntien kanssa ei ole toistaiseksi käyty lainkaan keskustelua valmisteilla olevan palkkatukiuudistuksen sisällöstä, haluaa Kuntaliitto tässä yhteydessä muistuttaa, että palkkatukiuudistuksen valmistelussa tulee kuulla myös kuntia.

Suomen Kuntaliitto ry

Jarkko Huovinen
johtaja, alueet ja yhdyskunnat

Erja Lindberg