Lausunto valtiovarainministeriölle 14.10.2021 (892/03.01.00/2021) Hanna Menna

Lausuntopyyntö ehdotuksesta julkisen hallinnon API-periaatteeksi

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ehdotuksesta julkisen hallinnon API-periaatteiksi. Periaatteet ja materiaalit ovat realistisia, pääsääntöisesti toteutettavissa ja materiaaliesimerkit hyvin valittuja sekä avaavat hyvin kutakin periaatetta. Muutamien periaatteiden kohdalle ehdotamme täydennyksiä ja niitä on avattu kussakin kohdassa erikseen.

Yleisenä huomiona kysymme, onko osa näistä periaatteista ja niiden kautta tuotetuista dokumenteista sellaisia, joita on syytä toimijoiden puolella arkistoida? Onko tästä olemassa olevaa linjausta tai ohjeistusta?

1.2 Periaate on yleisellä tasolla hyvä, haluamme korostaa, että resurssien turvaaminen koko elinkaaren ajaksi (ml. rahoitus) on erittäin tärkeää toiminnan jatkuvuuden näkökulmasta.

1.3. Periaate on hyvä ja realistinen. Pohdimme, tulisiko tässä (tai seuraavassa periaatteessa) olla listauksessa huomioitu myös Hansel yhteishankintojen näkökulmasta ja ne materiaalit, joita sieltä mahdollisesti löytyy toiminnan tueksi.

1.3-1.4 Tässä voisi huomioida julkisen sektorin yhteishankinnat ja hankintayhteistyön erilaisine järjestelyineen. Esimerkiksi Hanselin kautta tai kuntapuolella sidosyksikköasemassa olevat ICT-yhtiöt.

2.4. Periaatetta tulisi täydentää siten, että myös riskienhallinnan näkökulmasta huomioidaan palveluiden palvelutasosopimukset ja -käytännöt.

3.2. Kuntaliitto ehdottaa, että tässä tulisi huomioida myös toimialakohtaiset sanastot ja koodistot sekä Finto.fi -palvelun voisi lisätä esimerkkeihin. Muiden materiaalien osalta olemme samaa mieltä, kuin HUS omassa lausunnossaan.

3.4. Toivomme vielä, että eri tasoisten mittareiden osalta voitaisiin tarkentaa, miten mittaroinnin kokonaiskuvaa voisi muodostaa ja minkä tasoisia mittareita mikäkin taso tarvitsee.

Suomen Kuntaliitto ry

Hanna Menna                                 Markus Pauni