Tiedote,

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen:

Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

Tarja Myllärinen

(Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2018)  Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon.

– Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.

– Lakiesitykseen sisältyy raskas valtionohjaus, joka tulee hidastamaan maakuntien kykyä investoida toiminnan uudistamisen edellyttämiin tila- ja teknologiaratkaisuihin riittävän ketterästi, Myllärinen lisäsi.

Tarja Myllärinen totesi, että uudistukseen liittyy yhä myös tietojärjestelmämuutosten osalta merkittäviä aikataulu- ja resursointiriskejä.

– Toimeenpanon aikataulu on erittäin kireä erityisesti sellaisten maakuntien osalta, joissa lähtötilanne on hajanainen eikä tietojärjestelmien alueellista yhtenäistämistä ole tehty. Erityisesti valinnanvapausmalliin siirtyminen edellyttäisi maakunnille nykyistä laajempia mahdollisuuksia mallin toimeenpanon vaiheistamisessa. Nykyinen aikataulu yhdistettynä maakuntien kapeaan liikkumavaraan vaikuttaa erittäin haastavalta mm. palveluintegraation ja sen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten onnistuneille toteutuksille ja käyttöönotoille, Myllärinen varoitti.

Sote-tietointegraation edellytykset varmistettava

Nykytilassa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon monitulkintainen tietosuojalainsäädäntö hankaloittaa palveluiden asiakaslähtöistä toteuttamista erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakkaan saamaan palvelukokonaisuuteen sisältyy sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita. Jo vuodesta 2015 valmisteltu tähän liittyvä lakiuudistus uhkaa jäädä jälkeen sote- ja maakuntalainsäädännön käsittely- ja voimaantuloaikataulusta.

– Lainsäädännön nykytilanne on uudistukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta kestämätön, ja sosiaali- ja terveyspalveluiden integraation edellytyksiä parantava säädösuudistus tulisi saada käsiteltyä ja voimaan uudistuksen aikataululla 2020. Lisäksi tulisi käynnistää tarvittavat lakimuutokset, joilla asiakasta koskevien tietojen sujuva hyödyntäminen mahdollistuisi maakuntien ja kuntien välisessä yhteistyössä, esimerkiksi oppilashuollossa, Myllärinen totesi.

Lisätietoja:
Tarja Myllärinen, johtaja, Kuntaliitto, p. 050 596 9866