Tiedote,

Uudessa kilpailussa etsitään vuoden parasta kirjastoa

Vuoden kirjasto -kisan tavoitteena on löytää kirjasto, joka tekee yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä.

Vuoden kirjasto -kilpailun haku on avattu. Uuteen kisaan voivat osallistua kaikki kuntien yleiset kirjastot. Kilpailun pääpalkinto on 2500 euron lahjakortti, joka käytetään henkilökunnan hyvinvointiin.

Kisan tavoitteena on löytää kirjasto, joka tekee yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä ja rakentaa tulevaisuuden kirjastoa. Kyseessä voi olla pienen kunnan lähikirjasto tai ison kaupungin pääkirjasto.

- Kirjastot ovat käytetyimpiä kunnallisia peruspalvelujamme. Kirjasto on kaikenikäisille kuntalaisille avoin ja tärkeä ajassa kiinni oleva instituutio. On hienoa nyt kuulla, miten kirjastojen moninainen palvelukenttä ja kuntalaisten toiveet näkyvät kilpailuun osallistuvissa kirjastoissa, sanoo Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee.

Kisan järjestävät Suomen kirjastoseura ja Suomen Kuntaliitto.

Finalistit selvillä huhtikuussa - Voittaja julkistetaan Kirjastopäivillä kesäkuussa

Huhtikuussa julkistetaan kisan loppusuoralle pääsevät finalistit. Finalisteista tuotetaan kuvia ja esittelytekstit.

Voittaja palkitaan 15 – 17.6. Hämeenlinnassa Kirjastopäivillä, joka on kirjastoalan suurin koulutustapahtuma.

- Kilpailu on jo itsessään arvostuksen osoitus kirjastoissa tehtävää työtä kohtaan. Kisassa menestyvän kirjaston ei tarvitse olla uusi tai remontoitu, vaan inspiraatio tulee siitä, jos joku asia toimii ja palvelee kuntalaisia erityisen hyvin, kertoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Hakuaika on maaliskuun loppuun 31.3. asti. Hakemuksia kisaan voivat tehdä kirjastossa työskentelevät ammattilaiset.

Yhteyshenkilöt: