Yleiskirje 10/80/2012, Pasi Pönkä/eg, 7.5.2012

Perintäyhtiön käytöstä kunnallisten maksujen ulosottoperinnässä

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on 5.4.2012 antanut päätöksen perintäyhtiön käytöstä kunnallisten maksujen ulosottoperinnässä ja pyytänyt Kuntaliittoa saattamaan päätöksen kaikkien kuntien tietoon.

​Päätöksessä on pidetty tärkeänä, että suoraan ulosottokelpoisten saatavien osalta maksukohtaiset perintäratkaisut tekee velkoja eli julkisyhteisö virkatehtävänään.

Valtakunnanvoudinvirasto on tietojärjestelmälupia myöntäessään asettanut edellytykseksi, että kunta tekee tosiasiallisen päätöksen saatavien ulosottoon siirtämisestä ja, että varat tilitetään hakijalle. Tämä menettely vuodesta 2011 luvankäytön valvonnassa varmistaa osaltaan sen, että asiamieskieltoa noudatetaan.

Ehdot on asetettu vasta vuodesta 2011 myönnettyihin tietojärjestelmälupaa koskeviin rinnakkaistunnuksiin. Tämän vuoksi on tärkeää, että kunnat ja kuntayhtymät ottavat itsenäisesti huomioon nämä velkojan toiminnalle asetettavat vaatimukset.

Arto Sulonen
johtaja, lakiasiat