Uusia luottamushenkilöitä valittu kansainvälisiin tehtäviin

Uudet suomalaiset luottamushenkilöt kansainvälisten toimielinten valtuuskuntiin on valittu toimikaudelle 2021 - 2026. Luottamushenkilövalinnat päivitettiin vastaamaan kesän kuntavaalien jälkeisiä puoluepoliittisia voimasuhteita.

Kunta- ja aluehallintokongressiin seitsemän uutta jäsentä

Yhteensä seitsemän uutta luottamushenkilöä tuli valituksi Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressin Suomen valtuuskuntaan.

Uusina jäseninä aloittavat:

Pia Kopra (ps.) Helsingistä

Teuvo Hatva (kesk.) Kajaanista.

Varajäseninä toimivat:

Tanja Joona (kesk.) Ylitorniolta

Ulla Santti (vihr.) Siilinjärveltä

Lauri Heikkilä (ps.) Marttilasta

Saija Karnisto-Toivonen (sdp) Salosta

Juha Pitkänen (vas.) Tuusniemeltä.

Edelliseltä toimikaudelta varsinaisina jäseninä tehtävissään jatkavat Atte Kaleva (kok.) Helsingistä, Jani Kokko (sdp) Muuramesta sekä Pia Kauma (kok.) Espoosta.

CEMR:n ja UCLG:n jäseniksi osin samoja nimiä

CEMR:n valtuuskuntaan tulivat valituiksi Jari Heiniluoma (kesk.) Parkanosta sekä Mari-Leena Talvitie (kok.) Oulusta. Talvitie toimii myös UCLG:n Suomen valtuuskunnan luottamushenkilönä.

Kuntaliitto toimii Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressin sekä eurooppalaisten ja kansainvälisten kuntaliittojen kattojärjestöjen CEMR:n ja UCLG:n Suomen valtuuskuntien sihteeristönä.

Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressi

Kuntien ääni pääsee esille kansainvälisessä keskustelussa Euroopan neuvoston kunta-ja aluehallintokongressin kautta. Euroopan neuvosto on Euroopan johtava ihmisoikeusjärjestö. Sen tehtävänä on turvata ja edistää ihmisoikeuksia, oikeusvaltioperiaatetta ja moniarvoista demokratiaa. Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressin päätavoitteena on vahvistaa Euroopan kunta- ja alueviranomaisten poliittista, hallinnollista ja taloudellista itsehallintoa. Kansanvaltainen paikallishallinto edistää maanosan poliittista vakautta ja tukee vähemmistöjen ihmisoikeuksia.

CEMR

CEMR (Council of European Municipalities and Regions) vaikuttaa Eurooppa -politiikkaan kaikilla niillä aloilla, joilla on kytkentää maakunta- ja kuntatasoon, sekä tarjoaa keskustelufoorumin kunnille, alueille ja maakunnille kansallisten jäsenliittojen kautta. CEMRn kuluvan kauden strategia pohjautuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin: sosiaalinen ja kulttuurinen, taloudellinen sekä ekologinen kestävyys tulee huomioida myös paikallisen näkökulman osalta.

UCLG

UCLG kokoaa maailman kansalliset kuntajärjestöt ja yksittäiset kaupungit yhdeksi järjestöksi, jonka kautta pyritään erityisesti YK:hon päin esiintymään yhdellä äänellä ja edustamaan koko maailman kuntakenttää yhtenäisesti. Järjestön missio on olla demokraattisen paikallishallinnon yhteinen ääni ja puolestapuhuja. Keskeisiä tehtäviä ovat ilmastonmuutoksen ja kaupungistumisen hillitseminen sekä köyhien ja katastrofeista kärsivien maiden kaupunkien tukeminen.