Pirkko Flinkman 10.11.2022

Oppeja ja koppeja henkilöstövaihdosta Brysselissä

Kuntaliiton Brysselin toimisto tarjosi minulle ainutkertaisen mahdollisuuden tutustua liiton kansainväliseen vaikuttamistyöhön ja EU:n toimintaan aitiopaikalta viiden viikon ajan. Vierailuni toteutui työnantajani Jyväskylän kaupungin kv-henkilöstövaihtona, joka on mainio tapa vahvistaa työntekijöiden kielitaitoa, kansainvälistymistä ja asiantuntijuutta.

Syksyn aikana Kuntaliiton EU-toimiston vierailijaryhmien aktiivisuudessa näkyi matkustamisen vapautuminen ja uusi koronan jälkeinen aika, jossa on mukana ilo kasvokkain kohtaamisesta sekä luontevat hybridiosallistumisen tavat ja tekniikat.

Toimistolla valmisteltiin tiiviisti marraskuun 30-vuotisjuhlavastaanottoa. Juhlan tapahtumien järjestäminen oli tiimityötä, joka kertoi paikallistoimiston toimintatavan vahvuuksista; laajoista yhteistyöverkostoista niin Suomen maakuntiin kuin Brysselin muihin alueorganisaatioihin, sujuvista suhteista EU-päättäjiin sekä EU:n organisaatioiden toimintamallien vahvasta hallinnasta.

EU-vaikuttamisen edellyttämä asiantuntijuus ja kokonaisnäkemyksellisyys konkretisoitui perustyössä esimerkiksi ilmasto-, energia-, liikenne-, ja digitaalisen siirtymän teemoissa.

Kuntaliiton EU-toimistolla tekemisen ydintä ovat viralliset ja epäviralliset tapaamiset. Teemat ja asiat ovat laajoja kokonaisuuksia. Kuntaliiton tavoitteiden eteenpäin vieminen ja yhteisen kannan löytyminen neuvottelupöydissä edellyttää mukanaolijalta hyvää sosiaalista kyvykkyyttä.

EU:n toimintaympäristössä tarvitaan luotettavia tiimipelaajia, joilla on kulttuurillisten erityispiirteiden ymmärrys ja taito kiteyttää asiat tarvittaessa kahdeksaan minuuttiin. Vaikuttavuus syntyy monipuolisen verkostokokonaisuuden hallinnasta ja kuntaliittolaisten asiantuntijuudesta kaikissa sen yksiköissä.

Monikulttuuriseen Brysseliin perehtyminen kaupunkitoimijana oli osa työvaihtoni tavoitteita ja samalla kirjaimellista jalkatyötä. Kaupunkien haasteet ja ratkaisut ovat erilaisia mutta tavoitteet investoida kasvuun ja kestävään kehitykseen yhteisiä.

Palatessani kotitoimistolle Business Jyväskylään olen pakannut hyvän Benchmark-repullisen, joka jalostuu matkaraportiksi kollegoille. Rönsyilevä uteliaisuuteni toi minut Brysseliin, ja samalla kiinnostuin lisää asioista, joista tiesin liian vähän. Generalistin identiteettini vahvistui, ja uudet näkökulmat laajensivat ajattelua.

Lämpimät kiitokset Kuntaliiton EU-toimistolle syksyn viikoistani Euroopan kuntatalolla ja onnittelut Brysselissä vaikuttamisen 30-vuotisjuhlavuoden johdosta!

Kirjoittaja:

Pirkko Flinkman
Projektipäällikkö Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikössä

Kirjoittajasta lyhyesti

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.