Julkaisun kansi

Pernu Maria, Nemlander Anu
Julkaisupäivä
Kuvaus
Vuoden 2020 suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannusvertailuun osallistuivat Espoo, Helsinki, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Tampere, Turku ja Vantaa.

Raporttiin on koottu perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kustannustoteuman lisäksi tietoa sosiaalitoimen ympärivuorokautisesta hoidosta ja kotihoidosta.

Kuntaliitto on julkaissut jo yli 20 vuoden ajan suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannusvertailuraportteja. Kunnat käyttävät raporttien tietoja johtamiseen ja talouden ohjaamiseen. Kuluneiden vuosien aikana on nähty erinäisten muutosten vaikuttavan lähes identtisesti kustannusvertailuissa mukana olevien suurten kaupunkien talouteen. Alkuvuodesta 2020 alkanut koronapandemia väritti koko Suomen kuntataloutta ja sen vaikutukset tulevat näkymään vielä tulevinakin vuosina mm. hoito- ja palveluvelan muodossa. Palveluvelkaa on useimmissa kaupungeissa syntynyt esimerkiksi avoterveydenhuollossa, suun terveydenhuollossa ja pitkäaikaissairauksien hoidossa, kun palveluita jouduttiin supistamaan tai sulkemaan määräajaksi. Yleisenä trendinä on huomattavissa kuitenkin ennalta ehkäiseviin kotona annettaviin ja välimuotoisiin palveluihin panostaminen.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko