Liikenne- ja viestintäministeriö 15.5.2018 Dnro 227/03/2018, Minna Mättö

Lausunto selvityksestä "Maantie- ja rautatiealueen toissijainen käyttö - Rakennelmien sijoittamisen menettelyiden oikeudellinen tarkastelu"

Selvityksen tavoitteena on ollut selvittää ja arvioida johtojen, mainoslaitteiden, puuvarastojen ja muiden rakennelmien ja rakennusten sijoittamisen ohjaamiseen liittyviä menettelyjä maan­ tie- ja rautatiealueilla sekä niiden vierialueilla. Selvityksessä esitetään lainsäädännön kehittä­mismahdollisuuksia. Keskeisiä esitettäviä muutoksia ovat muun muassa johtojen ja mainosten ilmoitusmenettelyiden yhtenäistäminen, yksityisoikeudellisen kiinteistön käyttöoikeussopimuk­sen tuominen tiealueen käytön ohjauskeinoksi ja hallinnollisen rikkomusmaksun käyttöönotto eräissä asiaryhmissä.

Lausunto

Selvityksessä esitetään sähköisen yhden luukun luomista lupien hakemista ja käyttöoikeudesta sopimista varten. Sähköisten palveluiden kehittäminen on kannatettavaa. Sähköisten palvelui­den kehittämisessä on kuitenkin erittäin tärkeä huomioida sähköisten palveluiden kehittämisen kokonaisuus ja se, että vältetään "teemakohtaisten luukkujen" eriytyminen tarpeettomasti.

Selvityksessä on todettu, että infraverkkoja koskevan sääntelyn virtaviivaistaminen ja yhden­ mukaistaminen voisi olla tarpeen. Tämä on selvittämisen arvoinen ajatus, kunhan huomioidaan erilaisten verkostojen ominaisuudet ja sijoittamisympäristöt sekä niiden asettamat vaatimukset.

Johtojen sijoittamisen keskittämistä maantiealueelle puoltavat monet syyt. Selvityksessä esite­tään periaatteeksi, että valtion tulisi lähtökohtaisesti periä johtojen sijoittamisesta korvaus. Korvausten osalta tulee ottaa huomioon se, ettei korvausten vuoksi synny tarpeettomasti pai­netta sijoittaa johtoja muualle kuin maantiealueelle.
Maantielain 52 §: n mukaan tienpitoviranomainen voi pyytää ilmoituksen johdosta kunnalta lau­sunnon. Selvityksessä esitetään kuulemista koskevan kohdan poistamista. Kuntaliiton näkemyksen mukaan kunnan kuulemista koskeva kohta tulee säilyttää. Tienpitoviranomainen tarvitsee kunnan lausuntoa erityisesti sijoittamisen ympäristö- ja maisemallisten vaikutusten sekä kuntien alueidenkäyttöä koskevien päätösten merkityksen arvioimiseksi. Erityisen tärkeää kunnan kuuleminen on, kun kyseessä on kulttuurisesti tai maisemallisesti arvokas ympäristö. Ennen vuonna 2016 voimaan tullutta lakimuutosta kunnan lausunnon pyytäminen oli lain mukaan pää­ sääntö.
Johtotiedot ovat saatavilla tiedontarvitsijoille nykyisten palvelukanavien kautta. Infraverkot ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiä, minkä vuoksi tulisi tarkkaan harkita, miten laa­jasti ja miten tarkan tiedon jakamiselle on aito tarve.
Raportissa on useassa kohdassa viitattu tienpidon tai tieverkon yhtiöittämiseen. Tämä lähtö­ kohta on hieman erikoinen, koska tällaista lainsäädäntöä ei olla tiettävästi valmistelemassa.

Selvityksen valmistelun aikana ei ilmeisesti ole kuultu kuntien edustajia. Kuntaliitto pitää tär­keänä, että kuntien toimintaympäristöön liittyvissä ja niitä koskevissa kysymyksissä kuntia kuullaan ja kuntien näkökulmat otetaan huomioon.

SUOMEN KUNTALIITTO

Minna Mättö
lakimies

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Minna Mättö
+358 9 771 2037, +358 50 308 1487
Vastuualueet
  • alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen lainsäädäntö
  • rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvät juridiset kysymykset
  • luonnon monimuotoisuuteen ja suojeluun liittyvät juridiset kysymykset
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!