Sosiaali- ja terveysministeriölle 19.2.2018, Dnro 74/03/2018, Päivi Koivuranta

Luonnos hallituksen esitykseksi lääkelain sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskusta koskevan lain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi lääkelain sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskusta koskevan lain muuttamiseksi. Kuntaliitto on jo syksyllä 2016 antanut lausunnon hallituksen esityksestä lääkelain muuttamiseksi. Lakiesitystä on sittemmin muutettu ja täydennetty.

Lakiesityksen yhdeksi tavoitteeksi on esitetty apteekkien määrän lisääminen. Tähän pyritään joustavoittamalla apteekin perustamisen kriteerejä. Lakiesityksen 41 §:n mukaan apteekki voitaisiin perustaa lääkkeiden saatavuuden turvaamiseksi, mutta myös apteekkipalvelujen tarjonnan varmistamiseksi ottaen huomioon esimerkiksi terveyskeskuksen sijainti tai muiden palveluiden saatavuus. Arvioinnissa huomioitaisiin sekä alueella asuva että alueella asioiva väestö.

Apteekki voitaisiin perustaa myös terveydenhuollon toimipisteen yhteyteen. Tämä turvaisi päivystyksessä asioivien tai sairaalasta kotiutuvien potilaiden lääkehoidon joustavan toteutumisen. Se vähentäisi myös tarvetta jakaa kotiutuville potilaille sairaala-apteekista lääkkeitä muutamaksi päiväksi lääkehoidon jatkuvuuden varmistamiseksi.

Lakiesityksen 65 a §:ssä säädettäisiin kunnan järjestämisvastuulla oleville sosiaalihuollon palveluasumisyksiköille oikeus pitää asukkaidensa yhteiseen käyttöön tarkoitettua lääkevarastoa ennakoimattomia ja tilapäisiä tarpeita varten. Lääkkeet valikoitaisiin asukkaiden tarpeiden mukaisesti ja ne voitaisiin hankkia sairaala-apteekista, lääkekeskuksesta tai avohuollon apteekista. Säädösehdotus on käytännön kannalta mitä tarpeellisin ja parantaa palvelutalojen asukkaiden hoidon turvallisuutta, auttaa välttämään päivystyskäyntejä ja helpottaa henkilöstön työtä akuuteissa tilanteissa.

Lakiesitys sisältää lisäksi apteekkilupiin liittyviä säädöksiä, joiden tarkoituksena on nopeuttaa apteekkarien vaihdostilanteita. Lisäksi Lääkehoidon turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen (Fimean) mahdollisuuksia reagoida apteekkitoiminnassa ilmeneviin puutteisiin parannettaisiin.

Kuntaliiton näkemys on, että apteekkipalvelut tulee kyetä turvaamaan kattavasti koko maassa. Tässä suhteessa lakiesitys vaikuttaa parantuneen verrattuna aikaisempaan lausuntokierroksella olleeseen versioon.

Kuntaliitto pitää hyvänä myös sitä, että palveluasumisyksiköille esitetään mahdollisuutta ylläpitää yhteiseen käyttöön tarkoitettua lääkevarastoa. Vastaavantyyppinen säädös tulisi ulottaa koskemaan myös kotihoitoa, jonka asiakkailla esiintyy akuutteja tilanteita, joiden hoitaminen vie nykyisin paljon henkilökunnan työaikaa. Tilannetta on hankaloittanut laaja siirtyminen lääkkeiden koneellisen annosjakelun piiriin, jolloin lääkemuutosten toteuttaminen on kömpelöä ja edellyttää usein uuden reseptin laatimista.

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveysasiat