Lausunto Tilastokeskukselle 31.8.2018, Dnro 512/03/2018, Minna Punakallio

Luonnos maakuntien sektoriluokituspäätökseksi

Kuntaliitto on Tilastokeskuksen maakuntien luokitusluonnoksen kanssa samaa mieltä siitä, että maakunnat tulee luokitella paikallishallintoon.

Maakuntalain mukainen maakunta on julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto. Sen tehtäväkenttään tuodaan pääasiassa muita kuin kollektiiviluonteisia tehtäviä niin kuntien kuin valtionkin hallinnonaloilta, mutta maakuntia johtavat vaaleilla valitut maakuntavaltuustot. Ne päättävät maakunnan toiminnasta, taloudesta ja hallinnosta. Maakuntien rahoitus tulee valtiolta.

Vaikka valtio maakuntien rahoittajana ohjaa maakuntien taloudenpitoa niin maakuntien rahoitustarpeet ja maakuntien väliset erot on tarkoitus huomioida jo maakuntien rahoituslaissa ja valtion rahoituksen tasossa. Maakuntien talouden ohjausmallin avulla maakuntien tulee selvitä tehtäviensä hoitamisesta ja saavuttaa tavoitteiden mukainen sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten hillintä. Päätöksenteosta maakunnissa vastaa aina itsehallinnollinen maakuntataso, ei valtio.

Näiden syiden vuoksi Kuntaliitolla ei ole huomautettavaa Tilastokeskuksen maakuntien sektoriluokitusluonnokseen. Luokituspäätöksen perusteluissa ei ole asia- tai tulkintavirheitä.

Minna Punakallio
pääekonomisti