Pääekonomistin palsta

Minna Punakallio

Tervetuloa Kuntaliiton pääekonomistin Minna Punakallion palstalle! Tällä sivustolla käsittelen ajankohtaisia talouteen liittyviä asioita. Mukana on myös keskeisiä  diaesityksiä ja luentomateriaaleja.

Voit seurata minua Twitterissä @MinnaPunakallio.

Katsaus taloustilanteeseen syksyllä 2020: Pandemia käänsi kansantaloudet historialliseen syöksyyn

12.8.2020 Kuluva vuosi on ollut työmarkkinoilla historiallisen huono. Koronapandemia räjäytti maaliskuussa yt-neuvottelujen ja lomautusten määrän ennätykselliseen kasvuun. Samalla yrityksille laadittiin erilaisia tukiohjelmia ja maksuhelpotuksia. Tästä huolimatta koronakriisi on heikentänyt työllisyyttä ja lisännyt työttömyyttä, vaikka synkimmät ennusteet eivät tälle vuodelle olekaan toteutumassa.

Lue katsaus kokonaan

Valtion budjetti ja syksyn kuntatalousohjelma valmistuvat lokakuussa: kuntien kannalta harmillisen myöhään

4.8.2020 Valtion vuoden 2021 talousarvion ja siten myös syksyn kuntatalousohjelman valmistelu- ja julkaisuaikataulut varmistuivat lopullisiksi kesän aikana. Kuntatalouden ennusteet sisältävä kuntatalousohjelma ja muu budjettimateriaali julkaistaan 5. lokakuuta, mikä on kuntien omien budjettivalmistelujen kannalta harmillisen myöhäinen ajankohta.

Koronavuoden jälkeen kuntatalouden tila heikkenee vuonna 2021

22.6.2020 Kuntien kirjanpidon mukainen kuntatalouden ennuste laaditaan kaksi kertaa vuodessa kuntatalousohjelman yhteydessä. Tuorein kuntatalouden ennuste on julkaistu huhtikuun alussa. Nostan tässä katsauksessa esiin muutamia huhtikuun jälkeen tapahtuneita tekijöitä, jotka vaikuttavat kuntien lähivuosien tulo- ja menoennusteisiin sekä kuntatalouden tilaan erityisesti vuonna 2021.

Lue katsaus kokonaan

Hallituksen kuntatalouteen vaikuttavat päätökset vuonna 2021

18.6.2020 Kesän jälkeen budjetoinnin katse on enemmänkin vuoden 2021 talousarvion valmistelussa. Vaikka kuluvana vuonna keskustelua on hallinnut korona ja sen taloudelliset vaikutukset niin budjetointityön kannalta lienee paikallaan kerrata myös hallituksen kuntia koskevat muut päätökset. Myös ne heiluttavat kuntien tuloja ja menoja lähivuosina ennätyksellisen paljon.

Neljäs lisätalousarvio pähkinänkuoressa

12.6.2020 Hallitus osoitti vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossaan kunnille tukipaketin, jonka kokonaismäärä nousi 1,4 miljardiin euroon. Tukipaketilla korvataan menetyksiä, joita kunnille ja kuntayhtymille on syntymässä koronapandemian seurauksena vuonna 2020. Koronapandemian taloudellisten vaikutusten mittaluokkaan liittyy yhä epävarmuutta, mutta tässä vaiheessa vaikutusarviot kuntatalouteen liikkuvat noin 1,9 miljardissa eurossa vuonna 2020.

Lue katsaus kokonaisuudessaan

Korona näkyy jo alkuvuoden kuntatalouden taloustiedoissa

28.5.2020 Tilastokeskuksen tuoreet, ennakolliset tilastotiedot kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2020 ensimmäisestä vuosineljänneksestä olivat varsin odotetun kaltaisia. Koronapandemia näkyy tilaston tunnusluvuissa jo selvästi, vaikka voimakkaimmat kuntavaikutukset koronasta tulevat ajoittumaan kuluvan vuoden tuleville vuosineljänneksille. Kuntaliiton kyselyiden mukaan koronan kuntatalousvaikutukset nousevat 1,9 miljardiin euroon, minkä päälle tulevat vielä kustannukset sairaanhoitopiirien talouden heikkenemisestä.

Lue katsaus kokonaisuudessaan

Nyt ratkotaan elvytyspakettia − tulevien vuosien kasvu vaatii vielä työtä

26.5.2020 Kuntien elvytyspaketin yksityiskohdat ratkeavat aivan lähipäivinä. Tällä viikolla linjataan ministeriön sisäisiä kantoja, mutta lopulliset hallituksen linjaukset niin kuntien kuin muidenkin sektoreiden elvytyksestä tehdään kesäkuun alussa. Elvytyspaketin yksityiskohtia odotetaan kunnissa jo kuumeisesti. Pitkästä odotuksesta huolimatta vaikuttaa, että kuntamiljardiin voi luottaa.

Lue bloggaus kokonaan

Tärkeitä päivämääriä vuonna 2020