Lausunto ympäristöministeriölle 7.4.2022 (313/03.01.00/2022) Tommi Maasilta

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta

Yleisiä huomioita esityksestä

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta. 

Lakiesitys on kannatettava. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen toimii sekä lupa- että valvontaviranomaisena ja kuntien näkökulmasta yhteystyön tiivistäminen myös valtion ympäristölupa- ja valvontaviranomaisten kesken on tarkoituksenmukaista. Kuntien näkökulmasta valtion ympäristöhallinnon rakenne voisi olla nykyistä tiiviimpikin, viitaten ympäristöhallintoon 2009 asti sekä myöhemmin suunniteltuun Luova-virastoon.       

Kommentit pykäliin ja perusteluihin

Ympäristönsuojelulain 21 §:n 4 momentti ja säännöskohtaiset perustelut

Vastuuviranomainen selkeyttäminen ympäristövahingon vaaraa aiheuttavien hylkyjen seurannalle ja saneeraukselle sekä öljy- tai kemikaalivahingon seurauksena likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiselle on tarpeen.

Ympäristönsuojelulain 44 b ja 115 e § ja säännöskohtaiset perustelut

Säännöksen mukaan viranomaisen on lupahakemusta käsitellessään huolehdittava tarvittavasta yhteydenpidosta niihin viranomaisiin, jotka samanaikaisesti käsittelevät toiminnan muita lupa-asioita ja suunnitelmia. Viranomaisen on lupa-asian selvittämiseksi ja lupaharkintaa varten tarvittaessa neuvoteltava tai käytävä keskusteluja asianomaisen valvontaviranomaisen ja myös hakijan kanssa.

Esityksen perusteluissa viitataan aluehallintoviraston ja ELY-keskuksen väliseen yhteistyöhön muttei kuitenkaan suljeta muita viranomaisia pois. Ehdotetussa 44 b §:ssä tai sen perusteluissa tulisi selkeyttää mitä muita viranomaisia neuvotteluvelvoite koskee. Erityisesti kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen rooli kaipaa selvennystä. Luvitettavalla toiminnalla voi olla samanaikaisesti myös muiden valtion ja kunnan viranomaisten lupa-asioita vireillä.

Yhteydenpidon lisääminen eri viranomaisten kesken on kannatettavaa siten, että valtion viranomainen on aloitteellinen asiassa, esityksestä ei selkeästi ilmene onko aloitteellinen neuvottelujen ja keskustelujen käymiselle AVI vai ELY-keskus.

Lakiesityksen ei tule lisätä kuntien hallinnollista taakkaa eikä hidastaa lupakäsittelyä. Yhteistyön ja neuvottelun lisäämisellä on kuitenkin järkevästi toteutettuna mahdollista sujuvoittaa lupakäsittelyä ja parantaa myös ympäristönsuojelun tasoa.   

 

SUOMEN KUNTALIITTO

Riipinen Miira
johtaja, yhdyskunnat ja ympäristö

Maasilta Tommi
ympäristöpäällikkö

tags

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Kunnissa toimeenpannaan aivan merkittävä osa EU-politiikkaa ja EU-lainsäädäntöä. EU-politiikan vaikuttavuus onkin paljolti kiinni kuntien toimista. 

EU-vaaleissa määritellään EU:n suunta seuraavaksi viideksi vuodeksi. Samalla määrittelemme kuntien suuntaa - EU-vaalit ovat kuntavaalit.

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!