Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle 30.11.2023 (422/03.01.00/2023) Jarkko Lahtinen

Pidämme tarkoituksenmukaisena kehittää ja joustavoittaa yksityisen varhaiskasvatuksen lupamenettelyä esitetyn asian osalta. Varhaiskasvatuksen osalta on hieman erikoista, että toimialan yksityisen toiminnan tiedot rekisteröidään jatkossakin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajarekisteriin (Soteri). Huomautamme, että varhaiskasvatus ei ole ollut enää sosiaalipalvelua 1.1.2013 jälkeen. Olisiko tältä osin hyvä pohtia myös yksityisen varhaiskasvatuksen rekisteröintiä ja kehittää esimerkiksi Opetushallituksen varda -tietovarantoa tältä osin. Kyseiseen järjestelmään kerätään jo nyt varhaiskasvatuslain 70 §:n mukaan varhaiskasvatuksen tuottajan ja sen toimipaikkojen tiedot sekä tietoja henkilöstöstä, lapsista ja lapsen vanhemmista ja huoltajista. Varhaiskasvatuksen osalta tilanne nyt se, että yksityisen palveluntuottajan päällekkäisiä tietoja on kahdessa eri rekisterissä.

Näkemyksemme mukaan esityksessä ehdotetut muutokset varhaiskasvatuslakiin ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n ovat tarkoituksenmukaisia. Muutos ei kuitenkaan koske yksityisen perhepäivähoidon mukaan lukien ryhmäperhepäivähoidon tietojen saamista. Muilta osin Kuntaliitolla ei ole kommentoitavaa

Muistutamme kuitenkin, että asian osalta tulisi pohtia hallitusohjelmassa esitettyä muutosta varhaiskasvatuksen lupamenettelyn palauttamisesta takaisin ilmoitusmenettelyyn. Mikäli asiaa tullaan toteuttamaan, on käsityksemme mukaan nyt tehtävä muutos siltä osin pohdittava uudelleen. Esitämme, että ennen nyt tehtävää muutosta tulisi hallitusohjelman mukainen mahdollinen muutos selvittää. Mikäli se on aikomus toteuttaa, olisi syytä tämä esitys tehdä samassa yhteydessä sen muutoksen kanssa.

Ehdotus varhaiskasvatuksen yksityisen palveluntuottajan lupa- ja ilmoitusmenettelyyn kuuluvista liitteistä annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen 1 §:n muuttamisesta

Kuntaliitolla ei ole kommentoitavaa asetuksen osalta

Jarkko Lahtinen
Kehittämispäällikkö