Muutoksen mahdollistajat: Podcast-sarja kunta-alan ilmiöistä ja muutoksesta

Muutoksen mahdollistajat -podcastissa Kuntaliitto nostaa tuoreita näkökulmia ajankohtaisiin ilmiöihin. Kymmenenosaisessa sarjassa käsitellään muun muassa ilmastonmuutosta, kuntajohtajien uutta roolia ja EU-puheenjohtajuuskautta kuntanäkökulmasta sekä tavataan Suomen nuorimpia kuntajohtajia.

Kuntaliiton podcastit löydät myös Soundcloudista.

Budjettiriihi lähestyy - miltä näyttää kuntatalous?

Hallituksen budjettiriihi käynnistyy ensi viikolla. Miltä julkisen talouden ja erityisesti kuntatalouden tilanne kokonaisuutena näyttää?

Ilmastonmuutos ratkaistaan kunnissa

Miten kuntien suunta saadaan pidettyä oikeana ja mitä kuntien tekemästä ilmastotyöstä voidaan oppia?

narrow

Sote tuli ja meni, entä nyt?

Mitä sote-valmistelutyöstä jäi käteen? Miten kuntajohtajat voivat tsempata alaisiaan taas uuden valmistelutyön edetessä? Entä mikä olisi Minna Karhusen sote-ratkaisu, jos hän saisi vaihtaa tuoleja seuraavan pääministerin kanssa?

Uuden ajan kuntajohtajat

Mikä kuntajohtajan työssä houkuttaa ja mikä siinä on yllättänyt? Viestintäjohtaja Maira Kettusen vieraina kaksi Suomen nuorimpiin kuntajohtajiin kuuluvaa henkilöä, Vaalan Miira Raiskila ja Vimpelin Sami Gustafsson.

Kunnat ja kiertotalous

Kiertotaloudesta kehitetään ratkaisua niin kestävyys-, luonto- kuin ilmastokriisiinkin. Mitä se tarkoittaa ja miten kunnat liittyvät kiertotalouteen? Keskustelemassa Sitran yliasiamies Jyrki Katainen ja Kuntaliiton ympäristöpäällikkö Miira Riipinen.

Turvallisuus tehdään lähellä

Millainen rooli kunnilla on yhteiskunnan turvallisuudessa? Pohdinnassa muun muassa kyberturvallisuus ja tietoturvaan liittyvät riskit sekä ilmastonmuutoksesta johtuvat sään ääri-ilmiöt.

Liikenneinfra kuntoon

Mitä Suomen rapistuville teille ja junaradoille pitäisi tehdä? Viestintäjohtaja Maira Kettusen vieraina Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen ja suunnittelu- ja konsulttitoimisto WSP Finlandin johtaja, professori Jorma Mäntynen.