#KUNTAMATKALLA - Matkaopas kuntien muutokseen:

Varkauden Osallistu oikeesti –toimintamalli sekä Idealeiri

Idealeiri

Mistä oikein on kyse?
Varkaudessa on luotu Osallistu oikeesti –toimintamalli ja slogan asukkaiden osallisuuteen kannustamiseen.
Kun kaupunkistrategian keskiöön nostettiin asukkaat, syntyi Asukkaiden Warkaus –strategia. Asukkaat haluttiin mukaan etsimään menetelmiä valittuihin strategian kärkitavoitteisiin pääsemiseksi. Menetelmäksi otettiin Idealeiri.

Mistä sytykkeet ideaan?
Perinteisten asukaskyselyjen sijaan vuokrattiin keskeiseltä paikalta tyhjä liikehuoneisto. Se somistettiin Varkauden ilmeen mukaiseksi viihtyisäksi ja esteettömäksi paikaksi. Kahden viikon ajan Idealeirillä pidettiin kaikille avoimia kokouksia, juonnettuja keskustelutilaisuuksia, asiantuntijoiden herätealustuksia sekä pidettiin avoimia teatteri- ja ukuleleorkesterin harjoituksia.

Idealeirille saattoi tulla oman aikataulun ja kiinnostuksen mukaan ja kirjoittaa ajatuksensa fyysiseen seinään.
Ohjelmassa huomioitiin kaikki ikäryhmät. Idealeiriltä lähetettiin useaan otteeseen myös videolähetystä kaupungin Facebookiin. Ajatuksia saattoi lähettää myös sähköisen kanavan kautta.

Millaisia tuloksia syntyi?

• Ideaseinällä 1. 000 ideaa
  • Leirivieraita paikanpäällä yli 1.000
  • Sähköisiä ideoita 1.300 kpl
  • Livelähetysten ja jälkilähetysten katselukertoja leiriviikkojen päättyessä yli 15.000 kpl
  • Valtakunnallista suoraa Ylen radio-ja nettilähetystä 4 h, maakunnallista lähetystä 6 h

Mitä opittiin ja oivallettiin?
Kaupunkiorganisaation kannattaa jalkautua ulos hallintorakenteista. Rohkeasti vaan kuuntelemaan asukkaita herkällä korvalla, sieltä kumpuaa aitoja asioita.
Perinteiseen poliittiseen ilmapiiriin tuodut raikkaat, uudet toimintatavat otetaan vielä varovaisesti vastaan.

Miten tästä eteenpäin?
Osallistu oikeesti –toimintamalliin on pilotoitu lisää erilaisia osallisuuskanavia, muun muassa kumppanuuspöytiä, asiakasraateja, eBudjetti, eRaati ja Warkaus Battle.

Kuntalaisten osallisuuskanavat ovat osa Varkauden kaupungin kansalaistoiminnan ohjelmaa. Niitä käytetään kiinnostuksen ja tarpeen mukaan.

-	Kaisu Tolvasen (Varkauden kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikkö) blogikirjoitus Kuntaliiton verkkosivuilla 23.4.2018: https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2018/osallistu-oikeesti-suojassa-maineelta      Idealeirillä järjestettiin mm. Warkauden Ukuleleorkesterin (WAU) avoimet harjoitukset.
​​Idealeirillä järjestettiin mm. Warkauden Ukuleleorkesterin (WAU) avoimet harjoitukset.

Kirjoittaja:

Vuokko Jaakkola
Osallisuuskoordinaattori
VARKAUDEN KAUPUNKI

Aiheeseen liittyviä linkkejä:

Osallisuuspeli auttaa työotteen ja osaamisen kehittymisessä

Päivi Kurikan ja Sini Sallisen kirjoitus kuntamatkalla -kirjoitussarjassa 9.10.2018.

narrow

#KUNTAMATKALLA - Matkaopas kuntien muutokseen

Kunnissa tapahtuu nyt paljon, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Tästä muutoksesta - kokemuksista ja suunnitelmista – kertoo Matkaopas kuntien muutokseen, joka tarjoaa tietoa, tukea ja työkaluja kuntien tulevaisuustyöhön.

narrow