Hyvinvointialueyhtiö Hyvilin rakentaminen etenee: tavoitteena saada kaikki hyvinvointialueet mukaan 1.1.2023

asiakkaat sote-palvelussa, kuvituskuva

Hyvinvointialueiden työtä tukemaan on perustettu Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy, joka aloittaa toimintansa samaan aikaan hyvinvointialueiden kanssa 1.1.2023. Hyvilin valmistelu etenee tällä hetkellä suunnitellusti: hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä allekirjoittavat palvelusopimuksen Hyvilin kanssa vielä ennen joulua.

- Hyvinvointialueiden olisi tärkeää allekirjoittaa Hyvilin kanssa palvelusopimus ennen vuodenvaihdetta, jotta ne pääsevät Hyvilin tarjoamien keskitettyjen palvelujen ja sopimusten piiriin. Tällaisia ovat sopimukset mm. tekijänoikeusjärjestöjen kanssa sekä Suomen lääkevahinkokorvausosuuskunnan jäsenyys, joka takaa hyvinvointialueille lääkevahinkovakuutuksen jatkumisen keskeytyksettä. Onneksi nyt näyttää siltä, että valtaosa hyvinvointialueista ehtii tehdä palvelusopimuksen Hyvilin kanssa ajoissa, suuresta työmäärästään huolimatta, Hyvilin ma. toimitusjohtaja Johanna Sorvettula toteaa.

Kuntaliitto perusti Hyvilin marraskuussa 2022 ja Hyvil on merkitty kaupparekisteriin 2.12.2022. Yhtiöön siirtyy vuoden 2023 alussa noin 16 sote- ja pelastusalan huippuasiantuntijaa. Ajatus on, että kaikki hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä tulevat yhtiön osakkaiksi tasasuuruisin osuuksin meneillään olevassa osakeannissa.

Kun kaikki hyvinvointialueet tekevät päätökset osakeantiin osallistumisesta sekä allekirjoittavat palvelusopimuksen, Hyvilillä on mandaatti toimia hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän puolesta esimerkiksi lainsäädännön valmistelussa ja vaikuttamisessa sekä tarjota keskitettyjä asiantuntijapalveluja heti 1.1.2023 alkaen.

Hyvinvointialueyhtiöllä on kolme päätehtävää: Lainsäädäntöön osallistuminen ja vaikuttaminen, neuvontapalvelujen tarjoaminen asiakkailleen sekä verkostojen ja muun yhteistyön mahdollistaminen.

Yhtiön palvelukokonaisuuksia tarkennetaan yhdessä osakkaiden kanssa vuoden 2023 aikana.

Hyvilin yhteystiedot 1.1.2023 alkaen

Hyvilin asiantuntijat tavoittaa 1.1.2023 alkaen sähköpostiosoitteesta etunimi.sukunimi@hyvil.fi. Kaikkien Kuntaliitosta siirtyvien asiantuntijoiden puhelinnumerot pysyvät ennallaan.

Hyvilin keskusnumero on 09 771 6000.

Verkkosivusto www.hyvil.fi avautuu vuoden vaihteessa. Sivustolle avautuu neuvontapyyntölomake, jonka kautta neuvontapyynnön ohjautuvat suoraan oikealle asiantuntijalle.

Kuntaliiton sote-muutostuki jatkuu vuoden 2022 loppuun saakka entisin yhteystiedoin.

Lisätietoja
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n ma. toimitusjohtaja Johanna Sorvettula, p. 050 472 1378

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista