Kuntaliitto tukee Ukrainaa 50 000 eurolla - Suomen kuntien avustuspotti jo yli 2,5 miljoonaa euroa

Kuntaliiton tukee Ukrainaa 50 000 eurolla Punaisen Ristin kautta. Asiasta päätti Kuntaliiton hallitus 24.3.2022.

Ukrainan Kuntaliitto on toivonut eurooppalaisilta sisarjärjestöiltään tukea. Toiveissa on ollut muun muassa kuivaruokaa, vaippoja, hygieniatuotteita, kipulääkkeitä, insuliinia sekä allergia- ja astmalääkkeitä.

Kuntaliitto tuomitsi yhdessä kuntaliittojen eurooppalaisen kattojärjestön CEMR:n kanssa heti jyrkästi Venäjän Ukrainassa aloittamat sotilaalliset toimet ja korosti tukevansa vahvasti Ukrainan itsenäisyyttä, suvereniteettia, itsemääräämisoikeutta ja alueellista koskemattomuutta. Kuntaliitto sekä Suomen kunnat ja kaupungit haluavat toimia Ukrainan hyväksi Venäjän hyökkäyksestä alkaneessa humanitäärisessä hätätilassa.

Suomen kunnilta yli 2,5 miljoonaa euroa tukea Ukrainaan

Kuntaliiton kartoituksen mukaan kaikkiaan noin sata Suomen kuntaa on jo päättänyt lahjoittaa rahallista tukea Ukrainaan. Suurin osa kuntien tuesta kohdistetaan Ukrainaan suurten kansainvälisten avustusjärjestöjen kautta. Kuntien ja kaupunkien lahjoitusten kokonaissumma on jo yli 2,5 miljoonaa euroa.

– Suomalaiset kunnat ovat reagoineet Ukrainan hätään nopeasti paitsi tukemalla maata rahallisesti, myös varmistamalla, että Suomeen tulevat pakolaiset Ukrainasta saavat apua sekä palveluja, joihin he ovat oikeutettuja, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen toteaa.

Kuntaliitto tukee kuntia työssään arvioimalla Ukrainan kriisin vaikutuksia kuntiin sekä tarjoamalla tietoa ja suosituksia palvelujen järjestämiseen ja erityisesti varautumiseen liittyen. Julkisesti jaossa olevat arviot, ohjeistukset ja suositukset julkaistaan verkkosivulla kuntaliitto.fi/ukraina.