Kuntien kulttuuritoimintaa kuvaavan KULTTI-hankkeen esiselvitys on julkaistu

Suomen Kuntaliiton ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen yhteistyöhankkeessa kehitetään yhtenäinen kuntien kulttuuritoimintaa kuvaava tietopohja. Vuosina 2021–2023 toteutettavassa Kulttuurin kuntatietohanke Kultissa pilotoidaan sähköistä tietoalustaa, jota kehitetään sisällöllisesti ja teknisesti eteenpäin tulevaisuudessa. Hanke toimeenpanee opetus- ja kulttuuriministeriön Kuntaliitolle myöntämää valtakunnallista kuntien kulttuuritoiminnan kehittämistehtävää (laki kuntien kulttuuritoiminnasta, 6§).

- Kuntien rooli ja merkitys kulttuurin ylläpitäjänä, kehittäjä ja järjestäjänä on merkittävä, mutta se jää kansallisessa tietotuotannossa edelleen tunnistamatta. Vertailukelpoista kuntakohtaista tietoa kuntien kulttuuritoiminnasta ei ole helposti saatavilla, sanoo Kuntaliiton KULTTI-hankkeen projektipäällikkö Tiina Pohjanen.

Cuporen työpaperi on Kultti-hankkeen esiselvitys, joka perustuu aikaisempiin tutkimuksiin sekä hankkeessa kunnille toteutettuun kyselyyn ja työpajoihin. Esiselvityksen mukaan kuntien tiedontarpeissa korostuivat kulttuuritoiminnan vaikutukset, joita koskevaa tietoa on tällä hetkellä saatavilla melko huonosti. Lisäksi tieto talous- ja henkilöresursseista on kunnille tärkeää.

Kunnat toivovat tietosisältöjen osalta vertailukelpoista, yhdenmukaista ja ajantasaista tietoa

Kuntien kulttuuritoimintaa koskeva tiedontuotantoa on hajanaista ja sirpaleista. Kuntien kulttuuritoiminnan järjestämisessä hyödynnetään ennen kaikkea oman organisaation tuottamaa tietoa. Muilta osin tarjolla olevaa tietoa hyödynnetään kunnissa vaihtelevasti.

Esiselvityksen mukaan kuntien kulttuuritoimintaa koskevan tiedontuotannon keskeiset ongelmat liittyvät tiedontuotannon prosesseihin, kuten tietojen esille saamiseen, tiedon hyödyntämiseen ja tekniikkaan. Lisäksi kunnat toivovat tietosisältöjen osalta vertailukelpoista, yhdenmukaista ja ajantasaista tietoa. Kunnista puuttuu osin resursseja ja osaamista tiedontuotannon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Näihin havaittuihin kehittämistarpeisiin vastataan Kultti-hankkeessa.

Tutustu esiselvitykseen Cuporen verkkosivuilla:

Lisätietoja esiselvityksestä:

Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore

Erikoistutkija Minna Ruusuvirta, minna.ruusuvirta@cupore.fi, puh. 050 326 8014Tutkija Vappu Renko, vappu.renko@cupore.fi, puh. 050 566 0360

Lue lisää KULTTI-hankkeesta Suomen Kuntaliiton ja Cuporen nettisivuilta.