Liikennemerkkien käyttö kaduilla -ohje on julkaistu

Kuntaliiton ohje Liikennemerkkien käyttö kaduilla on valmistunut. Ohje on saatavilla ja tulostettavissa Kuntaliiton verkkosivuilta.

Ohjeessa käsitellään liikenteenohjauksen merkintätapoja katuympäristössä. Se on päivitetty vastaamaan tieliikennelain (729/2018) myötä voimaan tulleita muutoksia ja uudistuksia. Ohje täydentää tieliikennelainsäädäntöä ja Väyläviraston antamia yleisiä ohjeita liikennemerkkien käytöstä ottaen huomioon katuliikenteen ja -ympäristön tarpeet. Se on tarkoitettu ensisijaisesti kuntien liikenteenohjauksen asiantuntijoille ja liikenteenohjauslaitteiden asettajille. Ohjeen laadinnan pohjana on ollut Kuntaliiton ohje, jonka ensimmäinen painos valmistui 1.2.2006 ja toinen tarkistettu painos 31.5.2012.

Ohjeen tarkoituksena on tuoda esille keskeisimmät liikennemerkkien käytön periaatteet ja siinä esitetään esimerkkikuvia liikennemerkkien käytöstä erilaisissa tilanteissa. Ohjeen kuvia täydennetään teksteissä ja kuvateksteissä.

Ohjeen on laatinut Kuntaliiton vetämä työryhmä, jonka työskentelyyn ovat osallistuneet asiantuntijat seuraavilta tahoilta: Helsingin, Tampereen, Turun, Joensuun ja Espoon kaupungit, Liikenne- ja viestintäministeriö, Väylävirasto, Traficom ja Liikenneturva.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!