Sujuuko teillä viestintä ja asiakaspalvelu?

Vuoden selväsanainen 2022 -kilpailu palkitsee selkeän kielen taitajat

Onko kuntanne uudistanut verkkosivujaan tai sähköisiä palvelujaan asiakasnäkökulmasta tai muutoin parantanut kielellistä saavutettavuutta? Oletteko onnistuneet viestinnässä tai nimiuudistuksessa? – Ilmoita yksikkösi tai työryhmäsi mukaan Vuoden selväsanainen -kilpailuun!

Vuoden selväsanainen -tunnustuspalkinto myönnetään hyvän virkakielen edistäjälle. Kilpailuun voivat osallistua kuntien, kuntayhtymien ja valtion virastot, niiden työryhmät ja työntekijät.

Me Kuntaliitossa toivomme tietysti paljon hyviä hakijoita myös kuntakentältä.

Kunnan palvelujen saavutettavuus ja kuntalaisten osallisuus ja oikeusturva

Kilpailun järjestää Kotimaisten kielten keskus Kotus. Kuntaliiton viestintä on edustettuna esiraadissa Kotuksen ja valtion virastojen lisäksi. Haluamme työryhmässä tehdä kilpailun avulla tunnetuksi hyvän kielen edistämiseksi tehtyä työtä ja onnistumisia.

Selkeä, ymmärrettävä ja asiallinen kielenkäyttö parantaa palvelujen saavutettavuutta ja kuntalaisten osallisuutta ja oikeusturvaa. Ehdokkaat tarjoavat kannustavan esimerkin myös muille.

Ehdokkaiden valinnassa raatimme painottaa seuraavia asioita:

• Olette kaksikielisessä kunnassa ottaneet huomioon molemmat kotimaiset kielet, niin suomen kuin ruotsinkin.
  • Olette saaneet toiminnasta mitattavia tai havaittavia tuloksia, esimerkiksi säästöjä tai hyvää asiakaspalautetta.
  • Olette kunnassa kehittäneet uudenlaisia työtapoja tekstien tai viestinnän parantamiseen.
  • Kehittämistyönne on pitkäjänteistä.

Miten ilmoitat kuntasi kilpailuun?

• Jollet ole itse ehdokas, varmista suostumus osallistumiseen.
  • Täytä ilmoittautumislomake Kotuksen verkkosivuilla ja liitä mukaan aineistoa: teksti tai esimerkiksi linkki tekstiin, prosessikaavioon tai verkkosivuille.
  • Kerro, mikä on muuttunut aiemmasta.
  • Ilmoittaudu viimeistään 11.9. klo 16. Toivomme kuitenkin ehdotuksia jo kesän ja syyskesän aikana.
  • Lue tarkemmat ohjeet ja ilmoittaudu kilpailuun Kotuksen sivuilla.

Palkinnon jakaa Kotus. Kolmen kärkiehdokkaan joukosta voittajan valitsee Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Kotus julkistaa Vuoden selväsanainen 2022 -kilpailun voittajan Selkeän kielen päivän tilaisuudessa lokakuussa. Tilaisuus järjestetään 10.10.2022.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.