Isojoen kunnanjohtaja Juha Herrala jatkaa pienten kuntien verkoston puheenjohtajana

Kuntaliiton pienten kuntien verkoston uusi puheenjohtajisto kokoontui ensimmäisen kerran perjantaina 13.1. Kokous valitsi verkostolle puheenjohtajan ja ensimmäisen varapuheenjohtajan verkoston kolmannelle toimintavuodelle. Verkoston puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Isojoen kunnanjohtaja Juha Herrala. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Ilomantsin kunnanjohtaja Marjut Ahokas.

Verkoston puheenjohtajisto valittiin joulukuussa neljässä aluetapaamisessa siten, että kultakin alueelta valittiin sekä varsinaiset jäsen että henkilökohtainen varajäsenen. Verkoston puheenjohtajistossa jatkavat Juha Herralan lisäksi Johanna Mäkelä, Marjut Ahokas ja Helena Vuopionperä-Kovanen. Uusina jäseninä puheenjohtajistoon valittiin Jarkko Sorvanto, Emilia Savolainen, Pertti Severinkangas ja Taina Pieski.

Etelä-Suomi: Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme, Uusimaa, Varsinais-Suomi

Varsinainen jäsen: Lapinjärven kunnanjohtaja Jarkko Sorvanto

Varajäsen: Savitaipaleen kunnanjohtaja Johanna Mäkelä

Itä-Suomi: Etelä-Savo, Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo

Varsinainen jäsen ja verkoston 1. varapuheenjohtaja: Ilomantsin kunnanjohtaja Ahokas

Varajäsen: Keiteleen kunnanjohtaja Emilia Savolainen

Länsi-Suomi: Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Satakunta

Varsinainen jäsen ja verkoston puheenjohtaja: Juha Herrala, Isojoki

Varajäsen: Helena Vuopionperä-Kovanen, Toivakka

Pohjois-Suomi: Lappi, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa

Varsinainen jäsen: Siikajoen kunnanjohtaja Pertti Severinkangas

Varajäsen: Utsjoen kunnanjohtaja Taina Pieski

Ensimmäisessä kokouksessaan puheenjohtajisto keskusteli vuoden 2023 toiminnasta. Verkoston toiminnan kärkeen nostettiin muun muassa:

• kuntatalouden lisäksi TE-palvelut 2024 -uudistuksen valmistelu ja siihen vaikuttaminen
  • kuntapolitiikan tulevaisuus
  • hyvinvointialueiden ja kuntien yhdyspintatyö
  • turvallisuus ja varautuminen
  • uuden kunnan tehtäviä koskeva edunvalvonta ja kehittäminen (mm. hyvinvointi- ja koulutuspalveluiden järjestäminen)

Myös pienen kunnan kunnanjohtajan työhyvinvointi ja vertaistuki on edelleen tärkeässä osassa verkoston toiminnassa.

Kuntaliitto tunnistaa eri kuntaryhmien erot edunvalvonta-, kehittämis- ja palvelutoiminnassaan. Pienten kuntien verkostomme on keskustelu-, edunvalvonta- ja kehittämisfoorumi alle 10 000 asukkaan kunnille. Mukaan ovat tervetulleita kaikki pienten kuntien kunnan- ja kaupunginjohtajat.

Verkosto on ensisijainen verkosto 159 kunnalle ja kaupungille. Verkosto toimii pienten kuntien edunvalvojana lukuisissa valtakunnallisissa työryhmissä, varsinkin TE2024-uudistuksen valmisteluun liittyen.

Lisätietoja:

Verkoston puheenjohtaja, Isojoen kunnanjohtaja Juha Herrala, 040 764 7870, juha.herrala@isojoki.fi

Verkoston 1. varapuheenjohtaja, Ilomantsin kunnanjohtaja Marjut Ahokas, 040 104 3101, marjut.ahokas@ilomantsi.fi

Verkostovastaava, Kuntaliiton erityisasiantuntija Taina Väre, 050 462 7279 taina.vare@kuntaliitto.fi