Lukiokoulutuksen uudistamisen ensimmäinen arvio valmistunut

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on arvioinut lukiokoulutuksen uudistamista. Nyt valmistuneen ensimmäisen arvioinnin kohteena on ollut syksyllä 2021 voimaan tulleiden paikallisten opetussuunnitelmien valmistelu ja käyttöönotto, jotka on laadittu lukion opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Taustalla ovat vuosina 2019–2021 voimaan tulleet lukiolaki ja -asetus.

- On tärkeää, että lukiokoulutusta uudistettaessa sekä hyödynnetään monipuolista tutkimustietoa että seurataan uudistusten toteutumista erilaisten arviointien avulla, toteaa lukiouudistuksen arviointiin osallistunut Kuntaliiton lukiokoulutuksen erityisasiantuntija Kyösti Värri.

- Lukiot ottivat uudet opetussuunnitelmansa käyttöön syksyllä 2021, joten keväällä 2022 hankitussa arviointiaineistossa on vasta vajaan ensimmäisen lukuvuoden kokemuksia. Arviointi antaa kuitenkin myös arvokasta tietoa paikallisten opetussuunnitelmien valmistelusta, joka ajoittui pääosin vuoteen 2020 ja osin vielä kevääseen 2021, Värri jatkaa.

Opetussuunnitelmien valmistelu onnistunut hyvin

Lukiokoulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset valmistelivat paikalliset opetussuunnitelmansa käytännössä pandemia-aikana. Haastavista olosuhteista huolimatta opetussuunnitelmien valmistelu on arvioinnin perusteella onnistunut hyvin. Myös opetussuunnitelmien ja uusien velvoitteiden toteuttamisessa on koettu onnistutun jo ensimmäisen lukuvuoden aikana.

- Arviointi antaa pääosin hyvin myönteisen kuvan lukiouudistuksen ensi vaiheen toteutuksesta. Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen näyttää olleen koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten erityisen huolen kohteena. Tämä on tärkeää ja vastuullista toimintaa, sillä kohdistuuhan opiskelijoihin monenlaisia paineita, Värri toteaa.

Lukiokoulutuksen rahoitusleikkaus vaikeuttaa koulutuksen järjestämistä

Koulutuksen järjestäjien yhteistyö on joillakin alueilla jo tuttua sekä opetussuunnitelmien valmistelussa että niiden toteuttamisessa. Tarve tähän yhteistyöhön kuitenkin kasvaa ikäluokkien jatkaessa pienenemistään useimmilla seuduilla. Samoin lukioiden yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa on vielä paljon kehitettävää – luonnollisesti aina paikallisten olosuhteiden mukaan.

- Valtion lukiokoulutukseen kohdistamat rahoitusleikkaukset nousivat jälleen esiin arvioinnissa. Valtio leikkaa vuosittain yli sata miljoonaa euroa lukiokoulutuksen rahoituksesta. Kunnat vastaavat tällä hetkellä jo kolmesta neljäsosasta lukiokoulutuksen rahoituksesta. Valtion tuleekin lopettaa rahoitusleikkauksensa, jotta kunnilla ja muilla koulutuksen järjestäjillä on mahdollisuus täysipainoisesti huolehtia laadukkaan lukiokoulutuksen järjestämisestä, Värri muistuttaa.

Arviointiraportti Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvin sivuilla