Miten saadaan lisää luurivapaata aikaa? - anna ehdotuksesi vuoden 2023 Cygnaeus-palkinnonsaajaksi!

Lasten ja nuorten aika kuluu usein kännykän parissa; silloinkin kun olisi mahdollisuus viettää aikaa kavereiden kanssa. Siksi on tärkeää löytää ja tukea erilaisia tapoja viettää luurivapaata.

Teknologia on nykyisin vahvasti läsnä lasten ja nuorten arjessa. On kuitenkin yhä tärkeämpää osata olla myös ilman teknologiaa. Opetushallitus haluaa siksi yhdessä Kuntaliiton kanssa palkita sellaisia toimintamalleja, jotka edistävät kasvokkain kohtaamista ja yhteisöllisyyttä. Tänä vuonna palkinnon saajan valitsevat professori Anne Birgitta Pessi ja laulaja/lauluntekijä Nelli Matula.

Palkintona annetaan Essi Renvallin suunnittelema Cygnaeus-mitali, ja palkinnonjakotilaisuus järjestetään Educa 2024 -messuilla.

Tänä vuonna teemana Luurivapaa!

Mitä voivat olla sellaiset yhdessä tekemisen ja olemisen mallit, jotka edistävät yhdessäoloa ja saavat kännykän jäämään toiseksi? Millaisia keinoja tai toimintatapoja on kehitetty toisten kohtaamiseen arjessa? Cygnaeus-palkinnonsaajaksi haetaan nyt ehdotuksia, joissa on onnistuneesti keksitty keinoja saada lapset ja nuoret näkemään ja kuulemaan toisiaan kasvokkain.

Cygnaeus-palkinto voidaan myöntää yksittäiselle henkilölle, ryhmälle tai yhteisölle taustaorganisaatiosta riippumatta. Palkintoehdokkaina voivat olla myös vaikkapa yksittäiset luokat, koulut ja harrastusryhmät.

Jätä ehdotuksesi vuoden 2023 Cygnaeus-palkinnon saajaksi 23.10.2023 klo 16:15 mennessä verkkolomakkeella!

Jätä ehdotuksesi vuoden 2023 Cygnaeus-palkinnon saajaksi!

Cygnaeus-palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja saavutettavuutta edistäviä toimintatapoja. Cygnaeus-palkinnon perusti Kouluhallitus vuonna 1981 kunnioittamaan Suomen oppivelvollisuuskoulun isän Uno Cygnaeuksen (1810–1888) muistoa. Alun perin Cygnaeus-palkintoa myönnettiin elämäntyöpalkintona. Vuonna 2019 palkintoa alettiin jakaa uudistuneena.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit