Tarja Tenkula 18.3.2022

Kunnat tukevat ihmisten liikkumista monin tavoin - Liikunnalla iloiseksi ja terveeksi!

Tiesitkö, että liikkumattomuus maksaa koto-Suomessa 3 miljardia euroa joka vuosi! Se tarkoittaa 600:aa euroa jokaista suomalaista kohden -lasta, aikuista ja eläkeläistä. Tuo rahamäärä säästyisi, jos elintapasairauksia voitaisiin siirtää tai mahdollisesti ennalta ehkäistä kuten 2. tyypin diabetes, osa sydänsairauksista ja osin muistisairauksista. Valtavan rahanmenon lisäksi nuo sairaudet aiheuttavat inhimillistä kärsimystä ja monia rajoituksia tavalliseen elämään.

Mitä jokainen meistä voisi tehdä asian parantamiseksi? Puolen tunnin päivittäinen kävely voi olla melkoinen terveysteko liikkumattomalle ihmiselle. Tutkimusten mukaan kävely pienentää sydän -ja verisuonisairauksia verenpaineen laskiessa. Liikkuminen lisää hyvää oloa, iloisuutta, helpottaa päänsärkyä ja parantaa unen laatua. Yhteenvetona se vahvistaa terveyttämme ja hyvinvointiamme. Ja kaiken lisäksi se on ilmaista.

Kunnat vahvasti mukana tukemassa kuntalaisten liikuntaa

Urheilugaalassa valitaan vuosittain Suomen liikkuvin kunta- palkinto. Viime vuonna Joroisten kunta valittiin mm. aktiivisen seuratoiminnan ja maksuttomien tilojen tarjoamisesta urheiluseuroille ja runsaan valikoiman maksuttomia liikuntaryhmiä asukkaille. Ekologisuus on ollut tärkeässä roolissa kunnan liikuntapaikka rakentamisessa. Liikkumisen ilon tarjoaminen kaikille ikäryhmille on tärkeää. Pienessä kunnassa mukaan lähteminen tuttavan kanssa madaltaa myös kynnystä ja maksuttomuus poistaa taloudelliset esteet. Kunnanjohtajan mukaan tilat tulee olla kovassa käytössä. Meillä kunnat ovat panostaneet valtavasti ulko- ja sisäliikuntapaikkoihin.

Ruuhka-Suomessa paikkoja on välilukuun nähden liian vähän, mutta jos koulujen liikuntatilat on saatu liikuntaseurojen käyttöön - se helpottaa painetta erillisten liikuntatilojen rakentamisessa. Monet yritykset ovat myös rakentaneet omia tiloja saadakseen uusille liikuntalajeille asianmukaiset tilat. Uusia lajeja tulee ja tällöin jokaisella on mahdollista löytää omanlaisensa ja oman kiinnostuksensa mukainen laji.

Kymmenien kuntien kirjastoista voit lainata ilmaiseksi monenlaisia urheiluvälineitä. Helsingin Herttoniemestä voit lainata retkiluistimia, Jyväskylän Huhtasuon lähikirjastosta kahvakuulia, lumikenkiä ja kävelysauvoja sekä Posiolta ja Rääkkylästä lukuisia liikuntavälineitä.

Tee jo tänään oma liikuntapäätös. Se tuottaa iloa sinulle parantuneen terveyden myötä. Samalla voit itse vaikuttaa siihen, ettei uusien hyvinvointialueiden hoitotaakka kasva ja aiheuta lisää rahanmenoja kasvavan verotuksen myötä.

Kirjoittajasta lyhyesti

Tarja Tenkula on aiemmin työskennellyt erityisasiantuntijana Kuntaliitossa.

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit