Paras demokratia - kohti kansanvaltaista uudistusta ja elävää lähidemokratiaa

Tekijät
Suomen Kuntaliitto
Julkaisupäivä
Kuvaus
Uudistuksella tulee olemaan toisaalta useita vaikutuksia kunnalliseen demokratiaan. Oleellinen kysymys on, pystytäänkö kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa selkeyttämään paikallishallinnon monimutkaisia rakenteita useine yhteistoimintakuvioineen vai monimutkaistuuko kunnallinen toimintakenttä entisestään. Kuntien valtuutetut ovat kunta- ja palvelurakenneuudistuksen ydintoimijoita. Valtuutetuilla täytyy olla näkemys siitä, miten uudistus toteutetaan ja mitä vaikutuksia sillä on kuntien toimintaan. Heillä tulee olla myös valmiuksia huolehtia kuntalaisten saamisesta mukaan toteuttamaan uudistusta. Opas nostaa esille ja pohdittavaksi asioita, jotka ovat keskeisiä kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa demokratian näkökulmasta. Oppaassa käsitellään mm. yhteisöllisyyden merkitystä demokratian elinvoimaisuudelle, valtuutettujen ja valtuustojen roolia muutosjohtajina sekä kuntalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien kehittämistä. Kuntien monimuotoinen yhteistoiminta ja kuntafuusiot ovat demokratian näkökulmasta myös vahvasti esillä. PARAS demokratia -oppaassa esitellään myös useita kuntaesimerkkejä demokratian toimivuuteen liittyvästä kehittämistoiminnasta.
Julkaisupäivä
Painos