Ohjakset käsissä - opas kuntien ohjelmien johtamiseen

Tekijät
Mikola Sinikka, Kesänen Juha
Julkaisupäivä
Kuvaus
Kunta- ja palvelurakenteen uudistuksessa olemassa olevat rakenteet, toimintatavat ja prosessit ovat myllerryksessä. Uusien ratkaisujen ja mahdollisuuksien löytämisessä tarvitaan suuri joukko kehittämisprojekteja ja ohjelmia.

Suunnitelmallisella ohjelmajohtamisella voidaan kunnissa ja seuduilla parantaa kehittämisen strategiayhteyttä, tukea uusien toimintatapojen syntymistä ja luoda uutta osaamista sekä edistää demokraattisia toimintatapoja. Ohjelmat ja niiden johtaminen ovat monipuolinen kokonaisuus, joista on olemassa lähes yhtä monta näkemystä kuin on ohjelmiakin. Eväitä ohjelmien johtamiseen saa Kuntaliiton julkaisusta "Ohjakset käsissä - opas kuntien ohjelmien johtamiseen". Siinä kuvataan ohjelmajohtamisen mallia, joka kehitettiin yhteisessä Tykes-projektissa Helsingin ja Kuopion kaupunkien, Kouvolan seudun kuntayhtymän sekä Keski-Uudenmaan kuntien Kuuma-kumppanuuden kanssa. Oppaassa selvennetään ohjelman ja ohjelmajohtamisen käsitteitä sekä ohjelmien strategiayhteyttä, yksittäisen ohjelman vaiheittaista johtamista ja ohjelmajohtamisen periaatteita.

Opas on tarkoitettu kuntien ja kuntayhteistyön poliittisille päättäjille ja viranhaltijajohdolle, strategisesta suunnittelusta ja kehittämisestä vastaaville sekä ohjelmajohtajille ja projektityössä mukana oleville.
Julkaisupäivä
Painos