Julkaisun kansi

Ohje työvoimapalveluiden järjestämiseen liittyvistä hallintosääntömuutoksista

Tekijät
Kuntaliitto
Julkaisupäivä

Ohjeessa käsitellään kunnan hallintosääntöön tehtäviä muutoksia työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtyessä kunnille vuoden 2025 alusta. Ohjeessa otetaan huomioon erityisesti työvoimapalveluiden järjestämiseen liittyvien erityislakien eli työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain, kotoutumisen edistämisestä annetun lain (681/2023) sekä työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain (381/2023) delegointi- ja tehtäväsäännökset.

Ohjeessa käsitellään ensisijaisesti vastuukunnan hallintosääntöön tehtäviä muutostarpeita. Vastaavat muutokset ovat tarpeen myös kunnassa, joka on päättänyt järjestää työvoimapalvelut itse yksin sekä niissä parissa kuntayhtymässä, joissa järjestetään työvoimapalvelut ao. alueilla. Lisäksi käydään läpi huomiot siitä, mitä tulisi näkyä työllisyysalueen muiden kuntien hallintosäännöissä sekä tilanteessa, jossa kunnassa ei itse tuoteta lainkaan lakisääteisiä työvoimapalveluita, että tilanteessa, jossa vastuukunta on tehnyt kunnan kanssa sopimuksen viranomaistehtävän hoitamisesta.

Ohjeemme on osa kunnan hallintosääntöön vietävää TE-uudistuksen huomioimista.

Julkaisupäivä
Tiedoston koko